Nieuwsbrief

 

Prikbord

Berichten

Zaterdag 11 maart: de tweede Nieuwe Garde stripmarkt in Zwolle

Op zaterdag 11 maart is er weer een Nieuwe Garde stripmarkt in de Grote Kerk in hartje Zwolle. Met 128 jonge makers en 85 kramen is de markt voor strips, zines, graphic novels, prints, manga, comics, small press en merch groter dan de eerste editie. De markt is van 11 tot 17 uur en uiteraard gratis toegankelijk.

De Nieuwe Garde stripmarkt, die vorig jaar maart plaatsvond om de Nieuwe Garde anthologie van 9e Kunst te lanceren, is een blijvertje. Het was een succes onder de stripmakers en het publiek: ruim 1700 bezoekers kwamen een kijkje nemen. De Nieuwe Garde stripmarkt is divers en inclusief, voor en met jonge stripmakers, grafische kunstenaars en avontuurlijke stripliefhebbers.

Ook dit jaar is er weer veel nieuw talent aanwezig, uit Nederland en Vlaanderen, samen met studenten van de comic design opleiding van ArtEZ. Voor jonge kinderen staan er tekenworkshops op het programma. We zien je daar!

  • Je kunt binnenkort meer informatie vinden, zoals welke auteurs er allemaal langskomen, op de evenementpagina op de 9e Kunst.
  • Op de Instagram-pagina van de markt lees je het laatste nieuws.
  • Er is ook een evenementpagina op facebook.

 


De tweede Nieuwe Garde Stripmarkt

Academiehuis Grote Kerk
Grote Markt 18, 8011 LW Zwolle

11:00 – 17:00 uur
Gratis entree

 

Klik hier voor beeldmateriaal voor promotiedoeleinden

Nieuwe Garde stripmarkt 2023

Berichten

Anime op papier: vingerlikkend mooie storyboards in boekvorm van Hayao Miyazaki en Katsuhiro Otomo

Ed Piskor maakte een reis naar Japan en nam naast zijn onderbroek en een tandenborstel een reiskoffer vol boeken mee terug. Op het YouTube kanaal Cartoonist Kayfabe, dat hij samen met Jim Rugg beheert, laat hij zijn buit zien.  De eerste manga zijn al besproken, maar de afgelopen dagen kwam hij met iets bijzonders: storyboardboeken van Hayao Miyazaki (Spirited Away, Lupin III, My Neighbor Totoro) en Katsuhiro Otomo (Akira). Wie de films of stripboeken kent van deze heren, maar nog nooit de storyboards heeft gezien, raden we ten zeerste aan beide video’s te bekijken. Het is bijzondere, en bijzonder oogstrelende kost.

Voor elke film die Hayao Miyazaki maakt, schrijft en tekent hij eerst een storyboard. Hij tekent decors, plaatst zijn personages en geeft aan hoe de camera beweegt. Vervolgens brengt hij zijn personages tot leven. Daarbij tekent hij alleen wat verandert, om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. In de kantlijn schrijft hij dialogen, tijdsduur en regieaanwijzingen. Miyazaki schrijft, schetst en regisseert dus eigenlijk tegelijkertijd. Zoals ook wordt aangestipt in de video bevatten deze boeken daardoor meer scènes dan uiteindelijk in de films belanden. Wat bij nader inzien overbodig blijkt te zijn, wordt verwijderd.

Het tekenwerk van Miyazaki is snel en los, maar ook trefzeker en oogstrelend mooi. Sommige boeken zijn zelfs met aquarel ingekleurd, wat nog een extra dimensie toevoegt. Dat dit alles in één keer op papier is gezet, is indrukwekkend. Het is bijna niet te geloven dat iemand met die kwaliteit voor elke film een paar duizend kaders vult.

Het boek van Katsuhiro Otomo bevat geen storyboard, maar schetsen die door de animators gebruikt kunnen worden om de animatiecells te tekenen. De tekeningen zijn een zoektocht naar hoe het storyboard zich het beste laat vertalen naar animatiesequenties. Ze zijn daarom groter dan die van Miyazaki, ze bevatten geen teksten en de (regie)aanwijzingen zijn spaarzaam. Waar de storyboards van Miyazaki als een strip te lezen zijn – mits je Japans kunt lezen –  maken de tekeningen van Otomo soms grote tijdsprongen en andere keren juist stapjes van tienden van seconden.

Meest opvallend is hoe verblindend mooi dit storyboard is uitgegeven. De pagina’s zijn overdwars en in full-colour gereproduceerd. Elke pagina heeft daardoor de kleur waarop de tekening is gemaakt, toont de kenmerkende ponsgaten van animatiecellen en is voorzien van een exacte tijdcode. Zo links en rechts zie je zelfs nog plakband zitten. Soms bevat het boek ook de uitgewerkte animatiecellen, full-colour gedrukt op transparante sheets – alles dat beweegt op een eigen sheet – zodat je precies kunt zien hoe het eindresultaat is geworden. Tijdens het bladeren krijg je echt het gevoel alsof je het bronmateriaal in handen hebt. Dit alles komt gebundeld in een fluorescerend roze, transparante kunststof omslag. Lik-ke-baar-dend mooi.

Berichten

De 9e Bol: de stripvoorspellingen van 2023

Na het overweldige succes (en ons onomstotelijke gelijk) van het afgelopen jaar – lees het hier – zijn we terug met een nieuwe editie van De 9e Bol, de stripvoorspellingen van de 9e Kunst. Ook dit jaar weer twaalf voorspellingen voor 2023. Aan het einde van het jaar maken we de balans weer op en zien we waar we allemaal gelijk in hebben gekregen (en waar heel misschien niet). Alles helder? Gaan we weer!

1. Het hele woke-gebeuren dendert de Nederlandstalige stripwereld in, omdat die nogal achterloopt en zich blijft bedienen van laakbare stereotypen en clichés. Betrokkenen die aangesproken worden én mensen die zich aangesproken voelen, reageren met een plichtmatige en gemompelde sorry, gevolgd door de argumenten: het zijn maar strips, je moet het in de tijd zien, zo bedoelen we het niet en je mag tegenwoordig niets meer. Dat dat laatste geen argument is, maar een slappe verzuchting, deert de aangesprokene niet: die mag tegenwoordig ook al niet meer argumenteren zoals hij het wil.

2. Omdat de antieke stripwereld werkelijk geen idee meer heeft wat ze met de jonge generatie stripmakers en -lezers aan moet, wordt Coco Ouwerkerk o-ve-ral uitgenodigd om haar zegje te doen, bruggen te slaan en begrip te kweken. Niet omdat Coco dat graag wil, maar omdat de oude horde geen enkele andere naam kent van een jonge stripmaker.

3. In 2023 nemen we helaas afscheid van twee striptijdschriften. Het ene is kristalhelder te zien in onze bol: dat is het Vlaamse MaxiX. Maar dat is niet het enige stripblad. Er gaat er helaas nog eentje verdwijnen.

4. De toestanden met de stripdistributie in Nederland, die eind 2022 zo’n heerlijke soap opleverde vol kift, roddel en achterdocht, wordt in 2023 maar ten dele opgelost. De verlossing komt waarschijnlijk uit het buitenland, omdat Nederlanders elkaar gewoon niet genoeg vertrouwen. Ieder uur wordt verzucht: was Ron Poland er nog maar. Ter geruststelling meldt de bol dat Ron er gewoon nog is – met een biertje, op zijn balkon.

5. De Nederlandse academische wereld gaat voortvarend verder met onderzoek naar beeldverhalen, maar komt net als in voorgaande jaren niet verder dan Maus van Spiegelman en Kraut van Pontiac. Andere strips bestaan niet in het academische veld. Het onderzoek blijft zich ook nu toespitsen op de Tweede Wereldoorlog. Andere onderwerpen bestaan niet in het academische veld.

6. De Stripschapprijs is opnieuw niet voor Pieter Geenen, en dat is eeuwig zonde.

7. Strips in een museale setting blijven iets met een hoge leeftijd: honderd jaar Marc Sleen, zeventig jaar Marsupilami, veertig jaar familie Doorzon, vijftig jaar Asterix op Corsica, vijfenzeventig jaar Joost Swarte, zestig jaar De Sissende Sampan, tachtig jaar Piwo het houten paard, en ga zo maar door. Vooruitkijken is er niet bij, want dat is nog niet oud genoeg. “De actualiteit? Meneer, we zijn een museum, geen krant.”

8. Hoewel alles steeds duurder wordt, gaan bij de Stripmaker des Vaderlands de prijzen niet omhoog. Zijn centsprenten blijven ook in 2023 centsprenten.

9. Steeds meer mensen weten wat de negende kunst is, maar bijna niemand kan de andere acht opnoemen. Dat gaat ook niet veranderen in 2023.

10. Er worden harde noten gekraakt op de ALV van Het Stripschap, al blijft het bestuur optimistisch. Het grootste struikelblok is en blijft de vacante positie van penningmeester.

11. De striptijdschriften in Nederland en Vlaanderen blijven van papier en gaan niet digitaal. Geen enkel tijdschrift wil zelfs maar een digitale variant overwegen náást de papieren versie – onze bol maakt hier een uitzondering voor de Donald Duck.

12. De P. Hans Frankfurtherprijs, de jaarprijs voor bijzondere verdiensten, is opnieuw niet voor de 9e Kunst, en dat is eeuwig zonde.


Tot zover de voorspellingen. Op 30 december volgen de uitkomsten, die wat ons betreft al vaststaan.

Berichten

De 9e Bol, de stripvoorspellingen van 2022 – de uitkomsten

Grote praat aan het begin van dit jaar: we dachten wel even alles over het nieuwe stripjaar te kunnen vertellen. Aan de hand van twaalf voorspellingen blikten we in de toekomst. Nu is het tijd om te zien of we gelijk hebben gekregen – en waar eventueel niet. Hieronder volgen de voorspellingen, zoals we die deelden op 22 januari, met meteen daaronder de uitkomsten. Gaan we.

1. de striptijdschriften in Nederland en Vlaanderen blijven van papier en gaan niet digitaal. Geen enkel tijdschrift wil zelfs maar een digitale variant overwegen náást de papieren versie.

Een paar weken geleden dachten we dat we nat waren gegaan met deze voorspelling. Stripblad Jump liet namelijk bij monde van de uitgever weten dat de digitale versie van het blad in aantocht was. Dat kan allemaal zo zijn, maar ondanks de grote woorden is er nog geen digitale Jump verschenen. In ieder geval niet in 2022 en precies dát zagen we keurig in onze 9e bol. Dus: KLOPT.

2. Aimée de Jongh wint de Stripschapprijs en in het juryrapport staat dat ‘we nu echt niet meer om haar heen kunnen’.

Ze won inderdaad de Stripschapprijs. Als wij het juryrapport goed hebben gelezen, dan heeft de jury er alles aan gedaan om de door ons genoemde zinssnede te ontwijken. Maar dat ze niet meer om haar heen konden, is natuurlijk overduidelijk. Dus: KLOPT.

3. er komt een hommage-album dat de beste hommages van het afgelopen decennium bundelt. Het album is vier pagina’s dik en kost – tot ontevredenheid van de verzamelaar – gewoon 9,95.

Geen ontevreden stripverzamelaars aan het hommagefront. Het boek zoals wij dat voorstelden is er niet gekomen, zoals het hele hommage-concept eigenlijk een beetje naar de achtergrond lijkt verdwenen. Daar zijn we overigens niet rouwig om, ook al halen we bakzeil met deze voorspelling. Dus: KLOPT (GELUKKIG) NIET.

4. door de stijging van de papierprijzen worden de albums steeds duurder. Dat de uitgevers met hun rug tegen de muur staan en er niets aan kunnen doen, telt niet: de onvrede is luid hoorbaar op fora, in stripwinkels en tussen de bananendozen.

Stripkopers zijn geen onmensen. Zij snappen ook wel dat de wereld in brand staat en dat de strip daar de dupe van is geworden, om het eens hobbymatig te duiden. Sommige reguliere softcovers tikken nu tien euro aan of zijn er al overheen. Dat is flink, psychologisch gezien. Daar is uiteraard onvrede over, dat hoort er nu eenmaal bij, maar die richt zich evenredig op alles en iedereen. Dus: KLOPT VOOR DE HELFT.

5. er is nogal wat wrevel en kift over de toekenning van subsidies aan serieuze strips en graphic novels. Tegenstanders noemen graphic novels elitair en vinden dat alle strips subsidie moeten krijgen, vooral omdat commerciële strips vaak helemaal niet zo commercieel blijken te zijn.

Hier zaten we helemaal naast. Vooral omdat het hele subsidiespel niet zo in de openbaarheid plaatsvindt, was er dit jaar weinig gedoe over ‘zij-wel-en-wij-niet’. Niet dat het er niet was – vast wel – maar we hoorden en zagen de klagers niet. Het zorgde voor een ontspannen stripwereldje, waarin het vredig toeven was. Dus: KLOPT (GELUKKIG) NIET.

6. de overheid krijgt de schuld dat er te weinig strips worden verkocht, omdat ze niet genoeg subsidie verstrekken. Als stripmakers namelijk geld krijgen om rustig aan een album te kunnen werken, leveren ze beter werk dat dus meer wordt gekocht door lezers. De overheid gaat niet mee in deze lezing.

Hier hebben echt helemaal niemand over gehoord. Degene die deze stripvoorspelling in de glazen bol zag, werkt overigens niet meer bij ons. Dus: GELUKKIG MAAR.

7. stripuitgevers blijven veel te veel boeken uitgeven, met als argument dat “de lezers dat nu eenmaal willen”. Onderzoeken die die bewering staven zijn er niet, het lijkt er vooral op dat uitgevers gewoon veel met ‘de lezers’ spreken.

Er verschijnen nog steeds heel veel dezelfde strips, avonturen en actie met een vliegtuig, piraat, indiaan en aantrekkelijke mevrouwen. Het aanbod van actiegerichte genrestrips is gewoon niet uit te roeien: dat gebeurt over een paar jaar vanzelf als “de lezers die dat nu eenmaal willen” allemaal overleden zijn. Dan zien we ook dat de jonge generaties allang voor manga, comics en graphic novels hebben gekozen. Dus: KLOPT.

8. er komt een nieuwe stripserie die potten gaat breken. Staulorm combineert het beste van Storm met het beste van Saul, maar het lijkt in de verste verte niet op een van beide reeksen. Staulorm draagt namelijk een zwart hesje. Inderdaad, net zoals Lucky Luke.

Het was zo’n ijzersterk concept en we geloofden de voortekenen die we in de glazen bol zagen, maar er was geen serieuze uitgever die er brood in zag. Dat kan gebeuren. Soms dienen de beste ideeën zich gewoon aan en gebeurt er niets mee, en andere keren wordt een minder sterk idee omarmd als het volgende hoogtepunt. Zo zal het altijd zijn. Dus: KLOPT NIET.

9. ‘om tegemoet te komen aan de wensen van de lezers’ verschijnen er in 2022 van nog meer stripalbums een luxe versie, een extra luxe versie, een zeer gelimiteerde luxe versie, een groot formaat luxe versie en een ultra limited luxe collectors versie. Of er van die albums dan ook nog een reguliere versie verschijnt is even de vraag.

Nou, daar waren geen minuut te vroeg mee. Eind 2022 werd gemeld dat Standaard uitgeverij, de luxe-speciale-gelimiteerde-grootformaat-fluwelen-hofleverancier, er gewoon mee ophoudt. Ze waren er nog in 2022 in groten getale, dat hadden we dus goed, maar ze houden er in 2023 mee op, omdat de wensen van de lezers een scherpe bocht hebben gemaakt. Intussen voelen we vooral het verdriet en chagrijn van de luxeverzamelaar die nu met allemaal tijdelijke luxe zit opgescheept. Gelukkig zijn er nog de reguliere versies. Die wel. Omdat wij de voorspelling wat onhandig hadden geformuleerd, kunnen we niet echt aangeven of we gelijk hadden of niet, en dus: KLOPT.

10. de Stripmaker des Vaderlands blijft zijn woordgrapje ‘Strip het meest veelzijdige stukje lees strip’ gewoon gebruiken, ook al is het niet zo heel sterk en mag de stripwereld zich best wat serieuzer presenteren.

Twee dagen nadat deze voorspelling verscheen, hing de Stripmaker des Vaderlands onaangekondigd en zingend aan de telefoon. “Strip is alleen strip is alleen strip als er strip op staat, strip. Koning, keizer, admiraal, stripjes lezen ze allemaal.” En zo ging het maar door, zeker een kwartier. Asjemenou, riepen we, wat is hier aan de hand? Hij had allerlei nieuwe ‘tunes’ geprobeerd, maar geen een bekte volgens hem zo lekker als Strip het meest veelzijdige stukje lees strip. Daar moesten we hem gelijk in geven. Met andere woorden: KLOPT.

11. er wordt weer massaal geroepen dat we als stripwereld de krachten moeten bundelen. Dat geluid klinkt echter zo zwak dat er van kracht nauwelijks sprake is.

Overal wordt gezocht naar nieuwe wegen, nieuwe kansen en nieuwe manieren omdat eindelijk doordringt dat het steeds stiller begint te worden. De stripwereld wil best graag vernieuwen, maar dan wel met en door de mensen die er al sinds mensenheugenis tot hun nek in zitten, en tja: zo werkt vernieuwing niet. Helaas dus, maar niet verrassend: KLOPT.

12. 2022 zal toch vooral een feestjaar worden: tal van stripreeksen en -figuren zijn honderd jaar, of tachtig, of 75 of 50, en dat moet uiteraard gevierd worden. Aan het einde van het jaar hebben we een stijve nek van het omkijken.

Als we kijken naar de stripexposities van het afgelopen jaar dan is het inderdaad nogal retro wat de klok slaat. Het hele idee dat een strip in het zonnetje hoort als het heel oud is, is weinig spannend maar wel lekker gemakkelijk. Als iets honderd jaar is, dan is er immers ook voor honderd jaar ouwe zooi om te laten zien. En als je dat een beetje feestelijk brengt, ach: dan hebben we er toch maar mooi weer een feestje van gemaakt. Dus: KLOPT.

Alles bij elkaar genomen, hebben we een nagenoeg perfecte score met onze voorspellingen. We hadden niet anders verwacht, eigenlijk. Niet alles werd precies juist voorspeld, helaas, maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet te doen in een steeds veranderende (strip)wereld, waarin oorlog, inflatie en gedoe aan de orde van de dag is.

Op 4 januari komen we met de nieuwe voorspellingen, voor stripjaar 2023. We poetsen alvast de bol en wensen jullie een goed nieuwjaar!

Bezorgbus
Berichten

Overname distributeur Strips in Voorraad afgeblazen door uitgeverij Personalia

De naderende veranderingen in de stripdistributie in Nederland houden de gemoederen bezig. Eerder meldden we dat Van Ditmar per 1 januari 2023 stopt met de distributie van Nederlandstalige stripboeken en dat Strips in Voorraad per 1 maart 2023 zou worden voortgezet door uitgeverij Personalia. Korte tijd later gaven we Van Ditmar de kans hun beslissing nader toe te lichten en mocht Personalia haar plannen ontvouwen. We beloofden toen om er in een later stadium op terug te komen.

Uit reacties die we vervolgens ontvingen van winkels en uitgeverijen werd al snel duidelijk dat de meningen over de plannen van Personalia sterk uiteen liepen. Er waren kat-uit-de-boomkijkers en mensen die nieuwe kansen zagen, maar de meerderheid bleek vooral kritisch. Het feit dat een (concurrerende) uitgever meerdere petten zou gaan dragen en inzage kreeg in alle cijfers was een belangrijke zorg. Er werden ook vraagtekens geplaatst bij de haalbaarheid van alle plannen. Sommigen vroegen zich zelfs af of uitgeverij Personalia het werk van een distributeur niet onderschatte.

Afgelopen dinsdag liet uitgeverij Personalia in een bericht aan alle betrokken partijen weten dat de beoogde overname van Strips in Voorraad definitief niet doorgaat: “Een aantal grote uitgevers [gaf] aan op zoek te gaan naar alternatieve vormen, waaronder het zelf organiseren van de distributie. Hierdoor blijkt het voor ons helaas financieel niet mogelijk de stripdistributie te professionaliseren zoals wij dit voor ogen hadden. Namelijk: snellere levering, meer inzicht en controle in voorraad en verkoop, marktverbreding en betere vertegenwoordiging richting de (strip)winkels en consument.”

Door gestegen brandstofkosten, gestegen verwarmingskosten, de noodzaak te verhuizen naar een duurdere locatie en het overstappen op een andere manier van werken, zouden de tarieven onvermijdelijk stijgen. Het afhaken van een aantal grote uitgeverijen zou de kosten nog verder opdrijven en bleek dus de druppel te zijn.

In de wandelgangen horen we dat er ook vanuit België met interesse naar de ontwikkelingen wordt gekeken, dus het is niet uitgesloten dat een van de distributeurs aldaar nog met een voorstel komt. Toch lijkt het bijna onvermijdelijk dat de stripdistributie volgend jaar verder zal versnipperen, wat naar alle waarschijnlijkheid meer werk, meer tijd en hogere kosten met zich mee zal brengen voor winkeliers. Het zou ook de drempel voor reguliere boekhandels die een stripafdeling willen opzetten weer een stukje hoger maken. Ontwikkelingen die de branche hoe dan ook niet ten goede zullen komen. Het is daarom te hopen dat er alsnog een manier wordt gevonden om de versnippering te beperken.

Berichten

9e Kunst wordt nog socialer: vanaf nu ook op Mastodon

Het nieuws van de overname van Twitter door Elon Musk zal je niet ontgaan zijn. Vanwege het rumoer week een groot aantal Twitteraars uit naar elders. Vooral de Duitse fediverse-twitterkloon Mastodon blijkt in trek. En niet ten onrechte: Mastodon, dat groeit als kool en de aanloop nauwelijks aan kan, is voor 9e Kunst een prima aanvulling op onze accounts bij Twitter, Facebook en Instagram. Vandaar dat we voortaan ook op Mastodon te vinden zijn:
@9ekunst@mastodon.nl
(of zoek gewoon op 9e Kunst, dan vind je ons ook)

Mastodon is beduidend anders dan het rumoerige dorpsplein van de blauwe vogel. Ten eerste is het decentraal. Het bevindt zich dus niet op de servers van één partij die de baas is, maar het is een netwerk van vele, onafhankelijke servers die onderling met elkaar verbonden zijn. Zo zit 9e Kunst op de mastodon.nl-server. Alle mensen die op Mastodon zitten – bij welke server dan ook – kunnen ons volgen, en vice versa. Ten tweede is Mastodon vrij van algoritmes. Je ziet de berichten van de mensen die je volgt en ze staan in chronologische volgorde. Mastodon is daardoor rustiger, inhoudelijker en minder gericht op scoren en schreeuwen.

Wie een idee wil krijgen hoe het werkt, begint eenvoudig een account, bijvoorbeeld op mastodon.nl. Eenmaal op een server, is er de hashtag #nieuwopmastodon. Of je leest je eerst even in. En verder kun je gemakkelijk vragen stellen: er zijn veel behulpzame mensen, merkten we al. De Consumentenbond zette ook al het een en ander op een rijtje. We zien je daar!

Berichten

Aimée de Jongh in de Library of Congress over haar onderzoek voor Dagen van zand

Elk jaar aan de vooravond van de SPX, of Small Press Expo, vindt er een lezing plaats in de Amerikaanse Library of Congress. Dit jaar viel die eer te beurt aan Aimée de Jongh, die met haar graphic novel Dagen van Zand vele harten gestolen heeft in de Verenigde Staten. De locatie was onbedoeld symbolisch, aangezien daar ook haar onderzoek was begonnen waar het boek enkele jaren geleden ooit mee begon.

Days-of-Sand-coverOp 16 september vond de lezing plaats en een paar dagen geleden werd de video, die van de lezing is gemaakt, vrijgegeven op YouTube. De Jongh heeft natuurlijk ook hier volop in de schijnwerpers gestaan toen het boek uitkwam, en mocht in de media al meerdere malen iets vertellen over de totstandkoming, maar als je wordt uitgenodigd voor een lezing in de Library of Congress dan doe je daar natuurlijk je best voor en dat blijkt. Met een hoop beeldmateriaal en een uitgebreide uitleg van het traject dat ze bewandelde, de indrukken die ze opdeed en de inzichten die ze  vergaarde, komt het onderzoek – en op die manier ook het boek – tot leven met meer details en anekdotes dan ze eerder ooit prijsgaf.

De lezing duurt ruim een uur, ook als je de verplichte – maar daarom niet minder gemeende – veer-in-de-bipsintroducties niet meetelt, en het is zonder meer een welbesteed uur. Het doet je bovendien verzuchten waarom er bij evenementen alhier toch nooit opnames worden gemaakt.

Aangezien de Library of Congress een overheidsinstituut is, is de video overigens voorzien van ondertiteling. Voor wie het handig vindt.

Voor wie overigens liever leest dan kijkt staat er ook een interview met De Jongh op het blog van de Library of Congress: Drawing the Dust Bowl.

Berichten

Ontdek je talent als uitgever in Age of Comics: The Golden Age

Dat er overlap bestaat tussen striplezers en muziekliefhebbers wordt ons al decennialang ingepeperd, maar dat er ook overlap is met bordspelspelers blijkt eens te meer sinds bordspellen hip geworden zijn. De laatste jaren zijn een hoop stripfranchises gebruikt om spellen van te maken. Hellboy, Judge Dredd, Teenage Mutant Ninja Turtles, Scott Pilgrim en recentelijk Mind MGMT schieten ons zo te binnen. Wie het graag iets meer nerdy maakt, pakt Munchkin of What If? (van de makers van XKCD) uit de kast. Manga mag uiteraard niet ontbreken met kaartspellen als Yu-Gi-Oh en Pokémon. Ook Walt Disney gooide recentelijk hoge ogen met het succesvolle Villainous, waarin schurken uit allerlei Disney franchises het tegen elkaar opnemen. Maar verreweg het populairst zijn de spellen van Marvel en DC Comics. Van die laatste is Batman zonder twijfel de populairste held, terwijl Marvel bij voorkeur al haar helden op een hoop gooit. Het beste voorbeeld daarvan is het kaartspel Marvel Champions, wat gelijk ook het populairste stripspel is, met niet minder dan een 36e plek bij de Boardgamegeek.

Foto afkomstig van de Boardgamegeek. © 2022, Giacomo Cimini

Al deze spellen hebben één ding gemeen: je kruipt in de huid van de helden en schurken uit de stripverhalen. Lirius Games besloot het echter anders te doen. Sinds dit weekend staat de Kickstarter campagne online voor Age of Comics: The Golden Years, een bordspel waarin de spelers de rol aannemen van uitgevers, actief in de Amerikaanse comics industrie tijdens de jaren 30, 40 en 50. Spelers sturen hun vertegenwoordigers op pad om te ontdekken waar vraag naar is, proberen als eerste op de markt te komen met nieuwe genres en series, ronselen daarvoor de beste tekenaars en schrijvers en doen dit alles in de hoop de grootste fanschare aan zich te binden. De uitgeverij met de meeste lezers wint het spel.

Age of Comics is doordrenkt van het thema. Het bord en alle andere spelonderdelen zijn uiteraard in een klassieke comic-stijl getekend. Uitblinkers zijn de miniatuur omslagen die worden gebruikt als spelkaarten en -fiches. Ben je nieuwsgierig dan kun je het vast proberen op Tabletop Simulator of Tabletopia.

De Kickstarter campagne is net begonnen, maar het streefbedrag is al gehaald wat betekent dat het spel er sowieso komt en dat het nu afwachten is hoeveel stretch goals er worden behaald. Op de Kickstarter pagina en de website van Lirius Games zelf wordt niets gezegd over het uitleveren aan winkels, wat waarschijnlijk betekent dat dit een titel is die je enkel via Kickstarter kunt kopen. Een keuze die in de wereld van bordspellen niet ongebruikelijk is. Het spel is bedacht en geproduceerd door twee Italiaanse ontwerpers, waardoor de verzendkosten gelukkig acceptabel zijn.

Berichten

Kijken: Alice Oseman vertelt hoe ze van haar webcomic Heartstopper een succesvolle YA graphic novel maakte

De naam Alice Oseman is de laatste weken al vaker gevallen op 9e Kunst. Tim Layae gooide onlangs de knuppel in het hoenderhok door Osemans succes met Heartstopper als voorbeeld te nemen voor de kansen die de klassieke Nederlandse stripwereld in het algemeen en stripuitgevers in het bijzonder hebben laten liggen.

Het YA graphic novel genre is een succes en dat komt voor velen toch nog als een verrassing. De eerlijke, inhoudelijke discussie die werd gevoerd op het striplezersforum De Getekende Reep gaf daarvan blijk.

Dat heeft voor een deel te maken met de voor oudere striplezers onbekende verschijningsvorm: niet in boekvorm, maar online – en dan ook nog op platforms als Webtoon en Tapas. In een interessante vlog vertelt de Britse succesauteur Alice Oseman (27) over hoe ze de stap maakte van online naar boekvorm.

Overigens, deze vlog is uit 2019. Oseman wist toen nog niet wat haar te wachten stond, met een Netflix-serie, vijf succesvolle delen van haar boek en een enorme fanschare. We laten deze vlog vooral zien omdat Oseman helder uitlegt hoe ze bepaalde stappen zet, vastberaden en zoals we nu kunnen zeggen: met vooruitziende blik.

Berichten

Onzekere tijden voor de stripverspreiding in Nederland

Op 24 augustus jongstleden liet distributeur Van Ditmar weten dat ze met ingang van 1 januari 2023 stopt met de verspreiding van Nederlandstalige strips. Voor de meeste striplezers is het belang van deze beslissing moeilijk in te schatten. De distributie is immers een onderdeel van de (strip)boekenwereld dat zich geheel aan het zicht van de consument onttrekt. Maar voor het voortbestaan van bakstenen stripwinkels is distributie een cruciaal onderdeel. En niet alleen heeft Van Ditmar een unieke positie, de timing is bovendien slecht.

In Nederland regelen een paar stripuitgevers hun eigen verspreiding, maar verreweg de meeste uitgevers maken gebruik van de diensten van één van twee verspreiders, met name voor de stripwinkels: Strips in Voorraad en Van Ditmar. Een aantal maanden voor Van Ditmar besloot de handdoek in de ring te gooien, maakte Ron Poland, de eigenaar van Strips in Voorraad, bekend in 2023 met pensioen te gaan en het stokje over te dragen aan uitgeverij Personalia. Dat zorgde al voor enige onrust, aangezien Poland voor veel uitgevers en winkels altijd een prettige en betrouwbare partner is geweest. Voor uitgeverij Personalia is stripverspreiding een geheel nieuwe kant van het vak waar ze nog geen praktische ervaring mee heeft.

Nu besluit dus de tweede grote verspreider, Van Ditmar, geheel te willen stoppen met de verspreiding van Nederlandstalige strips. Dat raakt de stripwinkel én de boekhandel.  In de tussentijd heeft Personalia haar plannen omtrent de overname van Strips in Voorraad nog niet bekend gemaakt en dat betekent dat er voor veel uitgeverijen en voor feitelijk alle Nederlandse stripspeciaalzaken veel onzekerheid bestaat. Maar daar komt nog een knelpunt bij dat uniek is voor de Nederlandse boekenmarkt.

Een uitgeverij die zijn boeken wil verkopen via de Nederlandse, reguliere  boekhandel heeft praktisch gezien de keuze uit twee distributeurs: Centraal Boekhuis (CB) of Van Ditmar. CB is met afstand de grootste en best verkopende speler, maar CB is ook duur, afstandelijk en formeel. Boeken bij Van Ditmar worden door boekhandels weliswaar minder goed ingekocht, maar de nadelen van CB kent Van Ditmar niet. Wie als stripuitgever geen gouden bergen verdient, maar toch verkrijgbaar wil zijn bij de algemene boekhandel heeft daarom in de praktijk maar één keus: Van Ditmar.

Nu Van Ditmar met de Nederlandstalige stripverspreiding stopt, zijn uitgevers dus gedwongen over te stappen naar het veel duurdere CB, of moeten ze accepteren dat hun boeken niet langer verkrijgbaar zijn via de reguliere  boekhandel. Beide keuzes zijn ongunstig en een hoop uitgeverijen zouden door dit besluit van Van Ditmar wel eens in de problemen kunnen komen. Daar ligt natuurlijk ook een kans voor Strips in Voorraad, maar of Personalia ook de algemene boekhandel wil en kan gaan bevoorraden is onbekend.

De situatie zorgt voor veel onrust en een hoop discussie en gespeculeer. In de wandelgangen houden deze ontwikkelingen zowel winkeliers als uitgevers bezig. Verwacht wordt dat Personalia binnenkort haar plannen zal ontvouwen, maar of daarmee alle onzekerheden worden weggenomen is de vraag. Zeker is in ieder geval dat de 9e Kunst hier binnenkort uitgebreider op terug gaat komen.

1 2 3 10
Page 1 of 10