Prikbord

Berichten

Strippitch met Lysa Hawkins (Valiant Comics) op Dutch Comic Con

De strippitch is betrekkelijk nieuw in Nederland, al lijken we hier de onbekendheid in recordtijd te willen inlopen. Steeds meer en vaker worden er evenementen georganiseerd waar stripmakers hun werk door professionals kunnen laten beoordelen. Op de komende Heroes Dutch Comic Con, die plaatsvindt in het weekend van 23 en 24 maart in de Jaarbeurs van Utrecht, is er ook een gelegenheid voor aspirant-stripmakers. DCC heeft daartoe Valiant Comics-redacteur Lysa Hawkins uitgenodigd. Hawkins zal op beide dagen portfolio’s onder de loep nemen.

Hawkins heeft ruim twintig jaar ervaring. Ze begon bij Marvel Comics als redacteur voor X-Men Unlimited, X-Men Hidden Years, Generation X, Mutant X, Spider-Man Unlimited, Domino en Witches. Daarna maakte zij de overstap naar DC Comics, waar ze werkte aan Batman: Gotham Knights en Teen Titans Go.

Stripmakers kunnen tijdens DCC hun portfolio afgeven. Hoe het werkt lees je hier.

Lezen maart 2019
Berichten

Vlaamse docenten werken al enige tijd met graphic novels in de klas

Stichting Lezen heeft als doel het bevorderen van lezen in de meest ruime zin des woords in de Nederlandse en Friese taal. Daarbij is ze er vooral op gebrand om van kinderen en jongeren enthousiaste lezers te maken. Wie op de hoogte wil blijven van alle bevindingen en verrichtingen, kan zich abonneren op het tijdschrift Lezen. Het zal je niet verbazen dat de aandacht in Lezen vooral uitgaat naar romans en literatuur, maar gelukkig maken ze gebruik van wakkere redacteuren die af en toe ook aandacht besteden aan stripboeken. In het nieuwste nummer schuift Annemarie Terhell de gids Graphic novels voor de leeslijst van Stripmaker des Vaderlands Margreet de Heer voor het voetlicht.

Dit medium is meer dan een middel om tot ‘echte’ literatuur te komen

De introductietekst rept nog over hoe stripboeken een brugfunctie kunnen vervullen om tieners te verleiden tot echt lezen, maar deze slip of the tongue wordt ruimschoots goedgemaakt. Terhell promoot eerst de gids en laat daarna Gino Bombeke aan het woord, vakbegeleider Nederlands voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen en lerarenopleider bij de Katholieke Universiteit Leuven. Bombeke vertelt dat Vlaamse docenten al enige tijd werken met graphic novels in de klas en noemt vervolgens een aantal voordelen. Daarna merkt hij op dat strips geen wondermiddel zijn en dat het lezen ervan een vaardigheid is die aangeleerd en begeleid moet worden. Tenslotte adviseert hij ook de unieke kenmerken van het medium serieus te nemen, “anders geef je misschien impliciet de boodschap dat dit medium maar een middel is om tot ‘echte’ literatuur te komen.” Terhell schraagt deze wijze woorden met een viertal recensies van graphic novels geschikt vanaf 12 tot 15 jaar (Hartenstorm, Kinderland, Totem en Andy), waaruit duidelijk blijkt dat deze stripboeken serieus genomen mogen worden.

Lezen is een (voor Nederlanders) gratis tijdschrift dat ook online gelezen kan worden. Bovenstaand artikel vind je in het nieuwste nummer dat te vinden is op issuu.

Captain Marvel Poster Art
Berichten

Captain Marvel verdeelt de fans

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat afgelopen donderdag Captain Marvel in première ging. Deze nieuwe telg in het Marvel Cinematic Universe (MCU) is om meerdere redenen een belangrijke film. Allereerst bevat het natuurlijk de introductie van Captain Marvel die naar verluidt een cruciale rol zal spelen in Avengers: Endgame. Maar minstens zo belangrijk is het feit dat dit de eerste Marvelfilm is met een vrouwelijke superheld in de hoofdrol. Voor de gelegenheid werd ervoor gekozen om de film mede te laten schrijven en regisseren door een vrouw (Anna Boden) en als je de film wilt omschrijven als ‘feministisch’ vindt Marvel dat helemaal niet erg.

Volgens de kranten is Captain Marvel een succes. Niet alleen stond er na afgelopen weekend al 455 miljoen dollar (€ 400 miljoen) op de teller, ook de recensies waren overwegend positief. “[…] het idee dat een film met jou in het achterhoofd gemaakt lijkt, vergroot simpelweg het kijkplezier”, aldus Floortje Smit in de Volkskrant. Belinda van de Graaf constateert in Trouw dat het “een verademing is dat haar, anders dan Wonder Woman, geen mannelijke geliefde wordt opgedrongen.” Ronald Meeus van De Morgen prijst vooral de hoofdrolspeelster, “[…] de dertigjarige Brie Larson, die een sympathieke onverdrotenheid in haar personage legt”.

What went wrong with Captain Marvel?

Ook in de Verenigde Staten oogst de film bij de meeste recensenten lof. Op de website Rotten Tomatoes, die bijhoudt hoe de verhouding is tussen positieve en negatieve recensies in de pers, scoort de film 86%. Opvallend is daarom de 56% die het krijgt van het publiek. Dat komt ongetwijfeld door de oorlog die er woedt tussen Marvel en de fans. Die laatsten gruwen namelijk van Captain Marvel en proberen de film al weken in een kwaad daglicht te stellen. Een rondje langs stripkanalen op YouTube laat een heel ander geluid horen dan de kranten: “What went wrong with Captain Marvel?”, “Why people hate Captain Marvel”, “Captain Marvel is everything wrong with social justice warrior Marvel” en “Disney’s Captain Marvel sucks!” zijn titels die weinig aan de verbeelding overlaten. Dus wat is er aan de hand?

Captain Marvel 1979Veel fans hebben het gevoel hebben dat Captain Marvel ze door de strot wordt geduwd, zonder dat Marvel de moeite neemt er een interessant personage van te maken. Captain Marvel begon in de jaren ’70 als antwoord op DC’s Captain Marvel (ook wel Shazam genoemd, binnenkort ook te zien in de bioscoop). Het was oorspronkelijk een man. Hij stierf (aan kanker) en werd nieuw leven ingeblazen als vrouw. Aanvankelijk nog als Ms. Marvel, maar later weer onder de naam Captain Marvel. Man of vrouw, Ms. of Captain… de verschillende incarnaties hadden altijd een paar eigenschappen gemeen: weinig inspirerende krachten, vlakke persoonlijkheid en niet erg populair bij de lezers. Enkel dankzij de naam mocht hij/zij keer op keer opdraven in (hoofdzakelijk) bijrolletjes.Ms. Marvel

Dat Captain Marvel een paar jaar geleden opnieuw werd afgestoft heeft te maken met de nieuwe koers die Marvel vaart sinds het werd overgenomen door Disney. Het moederbedrijf ziet graag dat alle lagen van de bevolking vertegenwoordigd zijn in het Marvel-universum. Dat is de reden dat Spider-Man in de meest recente (animatie)film zwart is, er sinds kort een vrouwelijke Thor rondloopt en de huidige Ms. Marvel moslima is. Veel fans vinden dit maar niks. Volgens hun is dat niet omdat ze vrouwonvriendelijke, racistische nerds zijn die niet met hun tijd mee willen gaan, maar omdat al deze helden geen nieuwe, maar aangepaste, bestaande helden zijn. Belangrijkste kritiekpunt is dat de politiek correcte agenda belangrijker lijkt te zijn dan het creëren van interessante personages en het schrijven van goede verhalen. Inmiddels is de onvrede en de discussie erover al zo hoog opgelaaid, dat het onder de naam comicsgate een splijtzwam vormt in de Amerikaanse stripwereld.

Life of Captain MarvelJe vraagt je misschien of Marvel en Disney niet wakker liggen van alle polemiek? Dat lijkt mee te vallen en wie onlangs ons artikel over de krimpende comics-markt las en de link naar website Comichron volgde, weet waarom. Als we het marktaandeel van Marvel (39,2 %) afzetten tegen de omvang van de totale stripmarkt (iets meer dan 1 miljard dollar), dan komen we uit op een winst van zo’n 398 miljoen dollar in 2017. De openingsweek van Captain Marvel leverde alleen al 455 miljoen dollar op, waaruit duidelijk blijkt dat films op dit moment het leeuwendeel van Marvels inkomen vormen. Tel daarbij op dat Disneys all inclusive policy duidelijk een langetermijnstrategie is die – getuige de positieve recensies van Captain Marvel en het feit dat superhelden tegenwoordig als familievermaak worden gezien – zijn vruchten begint af te werpen en je zult begrijpen dat ze zich niet snel druk maken om een harde kern van tegenspartelende geeks.

Berichten

Bedenk een goede vraag voor DCC-gast Dave Johnson en win een covertekening

Komend weekend is Eisner-award winnaar Dave Johnson (DC, Superman Red Son) te gast op de Heroes Dutch Comic Con. De 9e Kunst zal hem daar interviewen en daar hebben we jullie hulp bij nodig: bedenk een goede vraag voor Johnson.

We kiezen de vijf beste vragen uit en onder de inzenders daarvan verloten we de originele covertekening van Spider-Man & Deadpool #49, die nu in de winkel ligt. De winnaar krijgt vrijdag bericht en mag de tekening zaterdag ophalen op de Comic Con in de Jaarbeurs in Utrecht.

Mail ons je vraag zo snel mogelijk, we zijn benieuwd.

Berichten

Amerikaanse lijst met graphic novels levert bijzonder plaatje op

De Graphic Novels voor de Leeslijst van de Stripmaker des Vaderlands heeft een Amerikaans equivalent. De NPR vroeg twee jaar geleden aan haar lezers om hun favoriete graphic novels door te geven. Het werd een aanbod van meer dan 7000 titels en een ‘amazing team of critics and creators’ is vervolgens met die suggesties aan de slag gegaan. Dat leverde een lijst van honderd interessante titels op.

Voor de goede orde: het overzicht is niet bedoeld als dé lijst, of de beste of belangrijkste honderd titels, maar toch geeft het boeiende inzichten. Vooral interessant in het kader van de discussie wat een graphic novel nu eigenlijk is. Op deze lijst staan Blacksad, Walking Dead, Usagi Yojimbo, Saga en Elfquest naast Maus, Persepolis, Pogo en Hellboy. Bijzonder, maar ook een prachtige lijst.

Lees het zelf: Let’s Get Graphic: 100 Favorite Comics And Graphic Novels.

 

Grote-Strippitch-Belgisch-Stripcentrum
Berichten

Zesde Grote Strippitch zoekt jong talent

Vrijdag 29 maart vindt dit jaar voor de zesde keer de Grote Strippitch plaats in het Belgisch Stripcentrum in Brussel. Van 14:00 tot 17:00 kunnen jonge, aspirerende stripmakers hun werk laten zien aan uitgevers die ter plekke aangeven wat ze er van vinden. Voor uitgevers is het een uitgelezen kans om in korte tijd veel (nieuw) talent te spreken en te ontdekken of er iets interessants voor ze tussen zit. Stripmakers kunnen hun werk eindelijk eens laten beoordelen door professionele uitgevers om te ontdekken wat de sterke en minder sterke kanten zijn van hun werk. Dat deze formule voor beide partijen goed werkt, blijkt uit het feit dat de Grote Strippitch al vanaf de eerste editie een groot succes is. Dit jaar zullen ook Antonio Cossu en Pieter de Poortere aanwezig zijn voor feedback en advies.

Stripmakers kunnen gratis langskomen, maar dienen zich wel van tevoren aan te melden door een e-mail te sturen naar het Belgisch Stripmuseum (visit@stripmuseum.be). Daarbij moeten ze aangeven welke vier uitgeverijen ze het liefst zouden spreken. De keus is ruim en divers, met vertegenwoordigers van zowel Belgische, als Nederlandse en zelfs Franse uitgeverijen, uiteenlopend van een kleine uitgever als Bries, tot een grote speler als Delcourt, maar ook een tijdschrift als Pulp de Luxe. Vermeld daarnaast je voor- en achternaam, e-mailadres en het adres van je website, als je die hebt. De kans bestaat dat je niet iedereen te spreken krijgt die je op het oog had, maar wees gerust, na afloop krijgen de uitgevers een overzicht mee van alle deelnemende auteurs. (Uitgevers mogen overigens al voor 14:00 langskomen en de lokalen gebruiken voor zakelijke besprekingen.)

Op de website van het Belgisch Stripcentrum vind je een overzicht van alle aanwezige uitgeverijen, naast natuurlijk contactgegevens en meer informatie over het museum zelf.

Berichten

Comicsverkopen in VS zakken zachtjes maar gestaag in

Op de Amerikaanse site Comichron houden ze de stripverkopen in de Verenigde Staten per maand bij. Het geeft een mooi inzicht in hoe de markt zich daar houdt. Omdat ze ook inzage geven in voorbije jaren zien we een daling van de fysieke verkopen.

De stripspeciaalzaken maken er nog steeds de dienst uit, de online verkopen blijven achter evenals de digitale abonnementen. Dat kan een vertekend beeld geven: de titels die in de lijsten staan zijn single issues (floppies, losse delen uit een reeks) en die worden zelden door grote online winkels als Amazon aangeboden.

De site geeft een zeer compleet overzicht, met interessante inkijkjes. Zie vooral hoe Marvel en DC overal de lijstjes aanvoeren: zullen zij in staat zijn het tij te keren?

Berichten

Podcast: Graphic Novel TK onderzoekt een belangrijke schakel: de stripwinkel

Graphic Novel TK is een geweldige podcast-serie die alle stadia van het maken van een strip doorneemt, vooral voorbij de tekentafel. De podcast gaat over de stripmarkt en is met name bedoeld voor stripmakers, maar evengoed voor uitgevers, journalisten en bladenmakers.

In de reeks is het presentatieduo Alison Wilgus en Gina Gagliano aanbeland bij aflevering 24, de stripwinkel. Zij spreken met de twee eigenaren van de met Eisner Awards overladen stripwinkel Challengers Comics + Conversation in Chicago, Patrick Brower and W. Dal Bush.

Deze twee bevlogen heren houden er een bijzonder zakelijk instinct op na. Zo hebben ze een heel actieve manier om strips te promoten en mensen naar hun winkel te krijgen, met een eigen podcast en een actief Twitter-leven: hun verhaal is inspirerend en uitvoerbaar tegelijk.

De linkjes naar alle afleveringen van Graphic Novel TK vind je gemakkelijk via Twitter: @graphicnoveltk

 

Berichten

De stripmarkt in Engeland in vogelvlucht

Wie op zoek gaat naar oplage- en verkoopcijfers van stripverkopen in Nederland komt nergens uit. Anders dan in België, Duitsland en Frankrijk is de stripmarkt hier een gesloten, anoniem bolwerk. Cijfers worden niet gedeeld uit angst voor de concurrent, heet het dan.

Op Down the Tubes van stripconnaisseur John Freeman vind je veel over de stripcultuur in Engeland, waaronder dit interessante artikel over de stand van zaken aldaar. Geschreven in 2017, maar sindsdien wel regelmatig bijgewerkt, met cijfers en trends. Vooral de eindeloze spreadsheet met striptijdschriften voor kinderen valt op: ongeveer ieder kinder-televisieprogramma heeft een eigen tijdschrift, sommige zelfs meerdere.

Angoulême BD
Berichten

Fotoblog Angoulême 2019

  • Gotham City op het gemeentehuis
    Op het stadhuis van Angoulême is ’s avonds een projectie te zien van de Batman-expositie.
  • Guust en de Flaterfoon
    De stad Angoulême is bekend vanwege zijn vele muurschilderingen van stripfiguren. Hier een subtiele Guust.
  • Bollie en Billie
    De jarige Bollie en Billie zijn dit jaar vaste klanten op winkelruiten in Angoulême.
  • Standbeeld Hergé
    Een gebeeldhouwde Hergé ziet toe op een van de ticketverkooppunten.
  • Festival auto's
    Om gasten en medewerkers rond te brengen heeft de organisatie een eigen wagenpark
  • Le Monde des Bullles
    Rijen kinderen voor de ingang van Le Monde des Bulles, de tent met de ‘grote jongens’, uitgevers als Lombard, Delcourt, Dupuis, Casterman en Glénat.
  • Strenge controles
    Sinds twee jaar zijn de veiligheidsvoorschriften behoorlijk aangescherpt. Iedereen wordt aan een fouillering onderworpen.
  • Schoolreisjes
    Op donderdag en vrijdag zijn er veel schoolklassen aanwezig, ook veel scholieren uit het middelbaar onderwijs.
  • Lezende jongeren
    Voor schoolgaande jeugd zijn er gedurende het festival verschillende programma-onderdelen met auteurs.
  • In de rij voor een dédicace
    Rijen stripliefhebbers staan voor een dédicace bij de stand van Lombard in Le Monde des Bulles.
  • Le Monde des Bulles
    Le Monde des Bulles is het epicentrum van het festival, met meer dan vierhonderd aanwezige auteurs.
  • Typex signeert
    Typex houdt de moed erin: ook na drie uur onafgebroken signeren, is de luim nog goed.
  • Drukte bij het signeren
    Drukte bij een signeersessie in Le Monde des Bulles.
  • Uitgebluste bezoekers
    Even uitpuffen van een uurtje wachten op een dédicace.
  • De Nouvelle Monde tent
    In Le Nouveau Monde, de tent voor kleine uitgevers, is het op dag 1 nog te doen: vanaf morgen weet niemand dat de vloerbedekking er blauw is.
  • Lewis Trondheim signeert
    Lewis Trondheim signeert bijna de hele dag in Le Nouveau Monde.
  • Le Nouveau Monde
    Drukte in “de internationale gang” van Le Nouveau Monde, de tent waar de avontuurlijke en kleinere uitgeverijen zich presenteren.
  • Expositie Richard Corben
    De expositie van Richard Corben, de hoofdgast van het festival van dit jaar.
  • Veel belangstelling voor Richard Corben
    Het futuristsche werk van Corben trekt veel bezoekers.
  • Manga City
    Manga City is dit jaar verplaatst, en voor het eerst naast het Stripmuseum van Angouleme.
  • Manga, anime en games
    Manga City richt zich niet uitsluitend op manga, maar ook op anime en games.
  • Manga City
    In Manga City presenteren Aziatische landen zich aan het publiek.
  • Arts Council Hong Kong
    De Arts Council van Hong Kong heeft een uitgebreide portfolio-expo opgezet om het publiek kennis te laten maken met hun auteurs.
  • Expositie Futuropolis
    Het Stripmuseum van Angoulême heeft doorgaans aansprekende exposities. Dit jaar valt het wat tegen met een expo over Futuropolis.
  • Expositie Milo Manara
    Serieuze blikken op de expositie van Milo Manara.
  • Expositie Milo Manara
    Een aantal originelen op de overzichtsexpositie van Milo Manara.
  • Expositie Richard Corben
    Een geïnteresseerde toeschouwer bij de expositie van Richard Corben.
1 2
Page 1 of 2