Meer likes, meer abonnees, meer inkomsten uit advertenties en data. Het is de fundering waarop social mediabedrijven drijven. Een destructieve cyclus waar schrijver Zac Thompson zich buitengewoon aan stoort, zo schrijft hij in het voorwoord van I Breathed a Body: “dit is een aanklacht tegen de apathische techmiljonairs die gebruikers willens en wetens verslaafd maken aan voyeurisme en de zoektocht naar excessen.” Het is óók een comic vol body-horror en magie.
Eerder boog Thompson zich al over de invloed van algoritmen en kunstmatige intelligentie op mensen. Dat leidde tot de digitale horror-comic Lonely Receiver. Kennelijk was hij nog niet klaar met nieuwe technologie want ook met I Breathed a Body schetst Thompson een vrij pessimistisch toekomstbeeld, grotendeels bepaald door onze omgang met social media.
Mylo Caliban is de meest populaire influencer ter wereld. Zijn vader Bramwell bezit een techbedrijf en social mediaplatform waarop Mylo zijn leven deelt. Op zoek naar een immer groeiend verdienmodel gaat Bramwell zo ver dat Mylo’s zelfmoord uitgebreid wordt gedeeld, net als het opeten van het lichaam door de honden des huizes. Anne Stewart is Mylos’ social mediamanager die door Bramwell steeds verder meegetrokken wordt in een groteske wereld van bloed, darmen en… paddenstoelen.
Tekenaar Andy Macdonald (bekend van onder meer Rogue Planet) brengt met I Breathed a Body groteske body horror waarbij vlees en darmen zo echt lijken, dat de stank bijna je neus binnendringt.
Thompson schrijft in zijn voorwoord dat hij I Breathed a Body beschouwt als het idiote liefdeskind van David Cronenberg en Clive Barker. Het is bovenal een boek waarin de urgentie van de schrijver overduidelijk is.
Zac Thompson & Andy Macdonald – I Breathed A Body. Aftershock. 120 pag. $ 16,99