Comics

Killadelphia: er kleeft enorm veel menselijk bloed aan de geschiedenis van de VS

Dat de geschiedenis van de Verenigde Staten er een is waar, net als bij de meeste landen, het bloed van alle kanten afdruipt is een bekend gegeven. Dat al dat menselijk bloed gretig wordt gedronken door een groep vampiers bestaande uit de allereerste presidenten van de natie, zal waarschijnlijk minder bekend zijn. De voor een Eisner Award genomineerde reeks Killadelphia herschrijft het verhaal van de Verenigde Staten, van haar ontstaan tot de polarisatie nu.

In Killadelphia keert straatagent Jimmy terug naar Philadelphia om zijn vader te begraven. Wat hij niet weet is dat een van de grondleggers van de Verenigde Staten, John Adams, in de stad is om zijn leger vampiers los te laten en op die manier een nieuw Amerika te starten. Een land waarin iedereen echt gelijk is of dood. Gaandeweg de reeks gaan ook westerse en Afrikaanse goden, weerwolven en andere oud-presidenten zich bemoeien met de strijd om Philadelphia.

Schrijver Rodney Barnes heeft voordat hij begon aan Killadelphia ervaring opgedaan bij Marvel, maar ook bij de serie American Gods. Tekenaar Jason Alexander werd bekend met zijn werk voor Spawn. De twee mannen samenbrengen met Killadelphia een complex verhaal vol verwijzingen naar de Amerikaanse geschiedenis. Daarbij leggen ze de nadruk op het lot van de vele Amerikaanse slaven die naar Amerika kwamen en wiens nazaten nog steeds te maken hebben met allerlei vormen van racisme.

Daarmee past Killadelphia in een reeks verhalen van, door en met voornamelijk Afro-Amerikaanse inbreng. Denk aan films als Get Out, Nope en Black Panther en een tv-serie als Lovecraft Country.

Killadelphia is veel meer dan een goed geschreven comic over vampieren. Het is ook een kritisch commentaar op de Verenigde Staten en de vooral blanke machthebbers. Een voorbeeld hiervan is de verhaallijn van Jupiter, een Amerikaanse slaaf die opgroeit op de plantage van een jonge Thomas Jefferson en lange tijd diens speelkameraad is. Tot Jupiter volwassen wordt, zijn jonge gezin verkocht wordt aan een ander slavendrijver en hijzelf gemuilkorfd wordt aangeboden aan de vrouw van John Adams.

De vele flashbacks en het gedurende de reeks groeiend aantal personages kan af en toe voor verwarring zorgen. In elke tradepaperback staan verschillende vertellers centraal die afgewisseld hun eigen verhaal doen. Om aan te geven wie op dit moment aan het woord is, heeft de tekstbalk van ieder personage een eigen kleur. Dat is iets waar je als lezer vooral vanaf de derde paperback echt bewust van moet zijn, wil je goed begrijpen wat er gaande is.

Verder is Killadelphia, veel meer dan Spawn, een speeltuin voor Jason Alexander om allerlei technieken uit te proberen. Vooral in de actiescènes zie je hem groeien door steeds expressiever en daarmee ook abstracter te tekenen.

Langlopende vampieren comics zijn er bar weinig. American Vampire van Scott Snyder komt nog het dichtst in de buurt van de tour de force die Barnes en Alexander zichzelf hebben opgelegd toen ze begonnen met Killadelphia.

Inmiddels zijn er vier trade paperbacks uit van Killadelphia, in juli volgt nummer 5. Daarnaast zijn er ook twee trade paperbacks uit van Nita Hawes’ Nightmare blog, deze reeks van dezelfde makers speelt zich af in het Killadelphia-universum, maar dan in de stad Baltimore. In plaats van vampieren, gaat het in Nita Hawes vooral om demonen.

Rodney Barnes & Jason Alexander – Killadelphia, vol 1 tot en met 4. Image Comics. 176 blz. $16.99