Soms heb je gewoon het geluk dat alles op zijn plaats valt. Dat je op pagina 10 al weet dat je goed zit voor de komende twee uur. Die kans is groot met Onder een loden hemel, een tweedelige strip van de hand van Michel Chevereau en scenarist Jack Manini, over een vliegtuigbouwer die na WO II naar Argentinië vertrekt om daar de regering te overtuigen van zijn superieure jachtvliegtuig. Maar pas op, het is niet de zoveelste vliegtuigstrip; dit is veel meer.
Het verhaal is wat betreft stijl, uitstraling en historische verantwoording perfect uitgewerkt. Alles is op één lijn: de tekeningen, inkleuring, vaart en opbouw, en dat in een historische setting die het verhaal perfect draagt.
Onder een loden hemel begint in Buenos Aires, in september 1945, als er onrust is tussen voor- en tegenstanders van Juan Perón en zijn maitresse Eva Duarte. Als Perón gevangen wordt genomen, breekt de pleuris uit. Hij wordt vrijgelaten en kort daarna verkozen tot president van Argentinië. Hij is dan inmiddels getrouwd en zijn vrouw, Eva Perón, ontpopt zich als weldoener voor de gewone, armlastige Argentijn.
In die historisch turbulente tijd werkt een Franse vliegtuigbouwer aan het prototype van zijn jachtvliegtuig, in de hoop de regering van Argentinië te interesseren. Vanwege de stroperige, wantrouwende ambtenarij krijgt deze Jean Vatine geen voet aan de grond. Pas als hij in contact komt met Consuela Martinez verandert de zaak: zij is een goede vriendin van Eva Perón en kan zo haar invloed aanwenden. Het gaat Jean ineens voor de wind, met een schone wederhelft die hem bovendien zakelijk tot grote hoogten stuwt.
Het prototype komt er, maar dan blijkt dat Vatine niet de enige gegadigde is. Ook een Duits gezelschap, onder leiding van de perfect getypecaste Gunther Rauff, dingt mee naar de gunsten. Voor het ministerie van defensie een uitgemaakte zaak: degene met het beste vliegtuig krijgt de opdracht.
Wat volgt is een venijnige wedijver met sabotage-acties, infiltranten en achterdocht. Het verhaal ontwikkelt zich niet alleen op aviatisch gebied; ook op het romantische vlak breken stormachtige tijden aan, aangezwengeld door nota bene de dochter van Consuela en de zoon van Jean.
Het verhaal werkt slim naar het sluitstuk toe. Op allerlei vlakken wordt de onderlinge rivaliteit uitgevochten, met spannende ontknopingen en verrassende wendingen als resultaat. Het verhaalgegeven van het beste vliegtuig blijft als enige een beetje hangen. De daadwerkelijke strijd blijkt een wedstrijdje snelvliegen. Buck Danny-lezers weten waar dat op uitdraait: toffe straaljagers met witte strepen uit de staart die de vliegrichting aangeven. In de Frans-Duitse tweestrijd suizen de vliegtuigen rakelings langs elkaar, als een spontaan maar grimmig luchtballet. Kies daar maar eens een winnaar uit.
Onder een loden hemel bestaat uit twee losse albums, die tegelijkertijd verschijnen. Aan het eerste album is een interessant dossier bijgevoegd over Duitse ingenieurs die meteen na WO II naar Argentinië vertrokken om daar zonder omzien verder te werken aan het perfecte gevechtsvliegtuig. Het dossier had even goed aan het tweede album toegevoegd kunnen worden, want dit verhaal is er niet naar om onderbroken te worden.