Nieuwsbrief

Berichten

De Eisner Awards 2019 zijn bekend

Een tijdje geleden brachten we je al op de hoogte van de nominaties voor de Eisner Awards en hebben we een aantal genomineerden die er volgens ons uitsprongen gerecenseerd. Inmiddels zijn de winnaars bekend gemaakt en plukken we er graag weer een paar opvallende namen en categorieën uit.

Mister Miracle TPBDe meest genomineerde auteur was Tom King, hij zag maar liefst vier van zijn vijf nominaties verzilverd. Voor Mister Miracle (Best Limited Series), The Talk of the Saints (Best Short Story), The Vision Hardcover (Best Graphic Album – Reprint) en tenslotte voor Batman, Swamp Thing Winter Special, Mister Miracle en Heroes in Crisis (Best Writer). King wordt al jaren bejubeld als een groot talent, maar vier Eisners in één jaar is desondanks uitzonderlijk. Zijn Mister Miracle leverde overigens nog een winnaar op, namelijk tekenaar Mitch Gerads die de Eisner voor Best Penciller/Inker overhandigd kreeg.

Voor tekenaars die niet tekenen maar schilderen bestaat trouwens een aparte Eisner met de kekke naam Best Painter/Multimedia Artist (interior art). Dit jaar ging hij, net als in 2016 overigens, naar Dustin Nguyen voor zijn werk aan Descender

Ook de makers van de door ons besproken serie Giant Days, en dan met name schrijver John Allison, mochten meermaals naar het podium lopen. Zij namen Eisners in ontvangst voor Best Continuing Series en Best Humor Publication.

Gideon Falls 1Overigens bestaat er niet alleen een Eisner voor een Continuing Series, er is er ook een voor Best New Series. Die ging dit jaar naar Gideon Falls van Jeff Lemire en Andrea Sorrentino.

De Eisner voor Best Reality-Based Work ging naar Box Brown voor het boek Is This Guy For Real? The Unbelievable Andy Kaufman. Brown maakte eerder waargebeurde verhalen over Tetris, Cannabis en André the Giant.

Die van Best Graphic Album—New ging naar het onvolprezen duo Ed Brubaker and Sean Phillips voor My Heroes Have Always Been Junkies, dat we ook besproken hebben. Wij noemden het album “een pittige outsider”, dus zo zie je maar weer dat kwaliteit zich nooit laat verloochenen.

The Prince and the DressmakerOok Jen Wang nam twee Eisners mee naar huis dankzij haar veel bejubelde album The Prince and the Dressmaker (Best Publication for Teens (13-17) en Best Writer/Artist). Een romantisch sprookje over gender-vooroordelen dat niet alleen leuk is voor tieners (of vrouwen). 

Voor kinderen tussen de 9 en 12 bestaat ook een Eisner en wel de Best Publication for Kids (9-12) die dit jaar naar Faith Erin Hicks ging voor The Divided Earth, het derde deel in de Nameless City-trilogie. Erin Hicks oogst al jaren succes met haar jeugdstrips. Het is niet de eerste keer dat ze in de prijzen valt en het is zelfs niet haar eerste Eisner.

Voor kinderen onder de negen is de Best Publication for Early Readers bedoeld en die was ditmaal voor oudgediende James Kochalka en zijn Johnny Boo and the Ice Cream Computer. Kochalka werkt normaal gesproken voor een volwassen publiek, maar zijn eenvoudige stijl past goed bij een kinderstrip.

WereldwijvenTenslotte reikt men ook nog twee Eisners uit aan albums die oorspronkelijk niet voor de Amerikaanse markt zijn gemaakt en die noemt men Best U.S. Edition of International Material, waarbij er een ‘gewone’ en een Aziatische variant bestaat. De eerste ging naar Pénélope Bagieu voor haar Brazen: Rebel Ladies Who Rocked the World (in het Nederlands: Wereldwijven), de tweede naar Akiko Higashimura voor Tokyo Tarareba Girls.

Als we na het neerdwarrelen van de confetti tellen welke uitgevers de meeste series, boeken en auteurs beloond zagen, dan gaan DC Comics en First Second Books gelijk op met elk 5 Eisners. Aangezien DC met 17 nominaties aanmerkelijk meer kans maakte, mogen we stellen dat First Second de beste zaken heeft gedaan. IDW, met 19 stuks de meest genomineerde uitgever, wist ‘slechts’ 4 Eisners in de wacht te slepen. Net zoveel als Marvel, dat met 7 nominaties aanzienlijk minder kansen had.

Wie overigens geen zin heeft om te wachten met lezen maar nu direct wil beginnen, kan natuurlijk op het internet terecht. Het autobiografische The Contradictions van Sophie Yanow kreeg een Eisner voor de Best Webcomic en Umami van Ken Niimura kreeg de Eisner voor Best Digital Comic. Het verschil is dat je een digital comic eerst tegen betaling (van een in dit geval zelf te bepalen bedrag) moet downloaden voor je hem kunt lezen.