Nieuwsbrief

Captain Marvel Poster Art
Berichten

Captain Marvel verdeelt de fans

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat afgelopen donderdag Captain Marvel in première ging. Deze nieuwe telg in het Marvel Cinematic Universe (MCU) is om meerdere redenen een belangrijke film. Allereerst bevat het natuurlijk de introductie van Captain Marvel die naar verluidt een cruciale rol zal spelen in Avengers: Endgame. Maar minstens zo belangrijk is het feit dat dit de eerste Marvelfilm is met een vrouwelijke superheld in de hoofdrol. Voor de gelegenheid werd ervoor gekozen om de film mede te laten schrijven en regisseren door een vrouw (Anna Boden) en als je de film wilt omschrijven als ‘feministisch’ vindt Marvel dat helemaal niet erg.

Volgens de kranten is Captain Marvel een succes. Niet alleen stond er na afgelopen weekend al 455 miljoen dollar (€ 400 miljoen) op de teller, ook de recensies waren overwegend positief. “[…] het idee dat een film met jou in het achterhoofd gemaakt lijkt, vergroot simpelweg het kijkplezier”, aldus Floortje Smit in de Volkskrant. Belinda van de Graaf constateert in Trouw dat het “een verademing is dat haar, anders dan Wonder Woman, geen mannelijke geliefde wordt opgedrongen.” Ronald Meeus van De Morgen prijst vooral de hoofdrolspeelster, “[…] de dertigjarige Brie Larson, die een sympathieke onverdrotenheid in haar personage legt”.

What went wrong with Captain Marvel?

Ook in de Verenigde Staten oogst de film bij de meeste recensenten lof. Op de website Rotten Tomatoes, die bijhoudt hoe de verhouding is tussen positieve en negatieve recensies in de pers, scoort de film 86%. Opvallend is daarom de 56% die het krijgt van het publiek. Dat komt ongetwijfeld door de oorlog die er woedt tussen Marvel en de fans. Die laatsten gruwen namelijk van Captain Marvel en proberen de film al weken in een kwaad daglicht te stellen. Een rondje langs stripkanalen op YouTube laat een heel ander geluid horen dan de kranten: “What went wrong with Captain Marvel?”, “Why people hate Captain Marvel”, “Captain Marvel is everything wrong with social justice warrior Marvel” en “Disney’s Captain Marvel sucks!” zijn titels die weinig aan de verbeelding overlaten. Dus wat is er aan de hand?

Captain Marvel 1979Veel fans hebben het gevoel hebben dat Captain Marvel ze door de strot wordt geduwd, zonder dat Marvel de moeite neemt er een interessant personage van te maken. Captain Marvel begon in de jaren ’70 als antwoord op DC’s Captain Marvel (ook wel Shazam genoemd, binnenkort ook te zien in de bioscoop). Het was oorspronkelijk een man. Hij stierf (aan kanker) en werd nieuw leven ingeblazen als vrouw. Aanvankelijk nog als Ms. Marvel, maar later weer onder de naam Captain Marvel. Man of vrouw, Ms. of Captain… de verschillende incarnaties hadden altijd een paar eigenschappen gemeen: weinig inspirerende krachten, vlakke persoonlijkheid en niet erg populair bij de lezers. Enkel dankzij de naam mocht hij/zij keer op keer opdraven in (hoofdzakelijk) bijrolletjes.Ms. Marvel

Dat Captain Marvel een paar jaar geleden opnieuw werd afgestoft heeft te maken met de nieuwe koers die Marvel vaart sinds het werd overgenomen door Disney. Het moederbedrijf ziet graag dat alle lagen van de bevolking vertegenwoordigd zijn in het Marvel-universum. Dat is de reden dat Spider-Man in de meest recente (animatie)film zwart is, er sinds kort een vrouwelijke Thor rondloopt en de huidige Ms. Marvel moslima is. Veel fans vinden dit maar niks. Volgens hun is dat niet omdat ze vrouwonvriendelijke, racistische nerds zijn die niet met hun tijd mee willen gaan, maar omdat al deze helden geen nieuwe, maar aangepaste, bestaande helden zijn. Belangrijkste kritiekpunt is dat de politiek correcte agenda belangrijker lijkt te zijn dan het creëren van interessante personages en het schrijven van goede verhalen. Inmiddels is de onvrede en de discussie erover al zo hoog opgelaaid, dat het onder de naam comicsgate een splijtzwam vormt in de Amerikaanse stripwereld.

Life of Captain MarvelJe vraagt je misschien of Marvel en Disney niet wakker liggen van alle polemiek? Dat lijkt mee te vallen en wie onlangs ons artikel over de krimpende comics-markt las en de link naar website Comichron volgde, weet waarom. Als we het marktaandeel van Marvel (39,2 %) afzetten tegen de omvang van de totale stripmarkt (iets meer dan 1 miljard dollar), dan komen we uit op een winst van zo’n 398 miljoen dollar in 2017. De openingsweek van Captain Marvel leverde alleen al 455 miljoen dollar op, waaruit duidelijk blijkt dat films op dit moment het leeuwendeel van Marvels inkomen vormen. Tel daarbij op dat Disneys all inclusive policy duidelijk een langetermijnstrategie is die – getuige de positieve recensies van Captain Marvel en het feit dat superhelden tegenwoordig als familievermaak worden gezien – zijn vruchten begint af te werpen en je zult begrijpen dat ze zich niet snel druk maken om een harde kern van tegenspartelende geeks.