Comics

Supergirl: Woman of Tomorrow bewijst dat King en Evely een topcombinatie vormen

Supergirl: Woman of TomorrowDe Amerikaanse uitgeverij DC Comics beschikt over een enorme catalogus aan figuren, van iconische zoals Batman of Wonder Woman, tot net iets minder iconische, zoals Supergirl. Deze laatste, gekend als Kara Zor-El, de nicht van Superman, is de hoofdfiguur in Woman of Tomorrow, een losstaand verhaal van Tom King met tekeningen van Bilquis Evely.

Tom King heeft er in de laatste jaren een gewoonte van gemaakt om minder gekende figuren uit het verleden van DC te gebruiken en er een moderne draai aan te geven, steeds met respect voor de historiek en met een (voor Amerikaanse comics) wat ongewoon gevoel voor zware dramatiek. Uiteraard is Supergirl ook weer geen obscuur personage dat opgerakeld wordt uit de vergeetput. De afgelopen jaren had het personage een eigen maandelijkse comic en er was ook een populaire tv-serie die met een zesde seizoen eindigde in 2021. Door de aard van haar historiek en naam bleef Supergirl tot nu toe steevast in de schaduw van haar neef staan.

Supergirl: Woman of TomorrowMet Woman of Tomorrow komt Kara Zor-El nu op de voorgrond. Ze ontmoet Ruthye, een jonge vrouw wiens vader vermoord werd door de wrede Krem. Diezelfde Krem vergiftigde ook Kara’s hond Krypto. Samen gaan ze op zoek naar Krem doorheen de ruimte. Op hun tocht komen ze op verschillende plekken waar telkens hun grenzen getest worden. Kara en Ruthye zijn elk goed van aard en zijn daar zelf ook van overtuigd. Toch lijken de omstandigheden hen steeds dichter bij moord te brengen. Wat maakt dat een goed mens toch een moord begaat? Met deze centrale vraag speelt Tom King doorheen de verschillende hoofdstukken.

Met Bilquis Evely heeft King een bijzonder sterke partner voor deze strip gevonden. Evely tekende voordien ook al voor DC, op de reeksen Wonder Woman en The Dreaming (een spin-off van The Sandman). Met Woman of Tomorrow haalt ze alles uit de kast en inkleurder Matheus Lopes vult dit magnifiek aan met warme en soms psychedelische kleuren, als in de beste Moebius-SF. Evely varieert in opbouw van pagina’s en werkt de decors bijzonder gedetailleerd uit. In vele comics durven de achtergronden al eens herleid te worden tot minimale contouren of zelfs lege kleurvlakken. Maar niet zo bij Bilquis Evely. Elke nieuwe planeet waar Ruthye en Supergril toekomen, krijgt zo een eigen uitstraling.

Supergirl: Woman of TomorrowHet resultaat van King en Evely’s eerste samenwerking is een moderne klassieker en in zekere zin een ‘ultieme’ Supergirl-strip. Met Woman of Tomorrow kan elke leek kennismaken met een perfect leesbaar en op zich staand verhaal. Voor Tom King is deze strip een zoveelste succesnummer. Na een wat gecontesteerde bijdrage aan de Batman-comic heeft hij zich volledig toegelegd op kortere mini-series over de meest uiteenlopende figuren. Zijn wat trage, literaire stijl komt het best tot uiting in kortere, afgeronde verhalen. Langlopende verhalen in maandelijkse episodes liggen King minder. Er zijn in de Amerikaanse comics wel meer scenaristen die op een literaire manier werken, zoals bijvoorbeeld Ram V, maar de aanpak van King is toch best uniek.

Met Supergirl – Woman of Tomorrow hebben Tom King en Bilquis Evely een zeer geslaagde versie van Supergirl gemaakt. Ze gaan creatief, maar respectvol om met hun bronmateriaal, en tillen door hun talenten deze strip boven het maaiveld uit. Wie nog durft te beweren dat superheldenstrips vol zitten met alle mogelijke clichés die zich maand na maand ongeïnspireerd herhalen, zal door Woman of Tomorrow resoluut op andere gedachten gebracht worden.

Bilquis Evely & Tom King – Supergirl – Woman of Tomorrow. DC Comics. 224 pag. $ 17,99