Berichten

Jeroom veilt digitale originelen met NFT en print

Headerfoto © 2022 Catawiki. Overige afbeeldingen tonen werk van de ‘Jeroom en Catawiki NFT-veiling’.

De handel in originele (strip)tekeningen groeit. Stripmakers werken echter in toenemende mate digitaal en lopen daardoor inkomsten mis. Maar sinds 2014 is er de NFT, of non-fungible token (vrij vertaald: unieke penning), een soort digitale handtekening waarmee je kunt aantonen dat het een origineel document betreft dat je van de auteur zelf hebt gekocht. In maart 2021 verkocht de Amerikaanse kunstenaar Beeple zijn werk Everydays: The First 5000 Days voor 69 miljoen dollar. Sindsdien is de NFT een bekend en geliefd middel om digitale kunst te verkopen. Zo startte begin deze week bij Catawiki de eerste veiling van originelen van Jeroom, die ook volledig digitaal werkt. We spraken met Frank Pon, Vice President Collectibles bij Catawiki.

Originele striptekeningen groeien in populariteit. Is dat ook de ervaring van Catawiki?

Jazeker. Strips zijn vanaf het begin onderdeel geweest van Catawiki. René Schoenmakers en Marco Jansen, de oprichters, begonnen zelfs ooit met Catawiki om hun eigen collectie stripboeken en -originelen goed bij te kunnen houden. Sindsdien zijn originelen steeds populairder geworden. Gisteren liep een veiling af waarbij we hebben samengewerkt met het MOCA (Museum of Comic Art in Noordwijk, red.). Veel originelen waren bij hun te bezichtigen. Bij die veiling werden behoorlijke bedragen behaald. 

Zien jullie de groei in de verkoop van originelen vooral terug bij bekende auteurs, of pikken mindere goden daar ook een graantje van mee?

Sinds 2019 richten we ons steeds meer op auteurs. Daar zitten bekende namen tussen zoals Hergé en Willy Vandersteen, maar ook steeds meer mensen die hun werk direct via Catawiki aanbieden. Eén van die mensen is Jeroom die nu, na 25 jaar cartoons tekenen, voor het eerst origineel werk verkoopt.

De bekende auteurs trekken de aandacht. Een auteur als Jean-François Charles (bekend van Fox, Africa Dreams en India Dreams) werkt met ons samen op beurzen als Angoulême, waar we nieuwe makers proberen aan te trekken. Maar ook kleinere auteurs hebben profijt van de trend. Er zijn zelfs auteurs die naam hebben gemaakt dankzij de Catawiki veilingen. Een Spaanse tekenaar, luisterend naar de naam Juapi, is bekend geworden dankzij zijn coffee art, tekeningen die letterlijk gemaakt zijn met koffie.

Onze experts houden goed in de gaten wat voor werk er wordt aangeboden. Als er iets tussen zit dat goed aansluit bij de wensen van het publiek, bieden we de makers een platform aan zodat ze makkelijker een grotere groep geïnteresseerden kunnen bereiken. Binnen Catawiki Comics hebben we nu zelfs een aparte afdeling toegevoegd, The Artists Alley, zodat bezoekers dit werk makkelijker kunnen vinden.

Als jullie zeggen dat de markt groeit, bedoel je dan dat de prijzen stijgen, of dat er grotere aantallen worden geveild?

In de afgelopen twee jaar is de omzet verdubbeld. Dat komt enerzijds doordat gevestigde auteurs steeds meer opbrengen, maar ook doordat het aantal nieuwe auteurs blijft toenemen. Die trend is overigens breder dan alleen stripboeken. Bij de Kunst, in de rubriek Populaire Cultuur, zie je ook veel stripgerelateerd werk voorbijkomen en dat is een enorm groeigebied. Het spreekt vooral jongere generaties erg aan. Je ziet dat onder meer terug in de interesse voor Amerikaanse comics, met name die van Marvel en DC Comics, die natuurlijk ook buiten de stripwereld steeds bekender worden.

Bedoel je dat strips vooral profiteren van de toegenomen interesse voor popcultuur?

Deels wel, het geldt in ieder geval voor modern werk zoals dat van Amerikaanse comics. Voor auteurs als Hergé bestaat al lang een vaste groep klassieke verzamelaars, maar die zien originelen ook steeds meer als een investering. Veel van die auteurs zijn bovendien overleden, dus er bestaat een zekere schaarste. Dat stuwt de prijzen verder omhoog.

Je ziet dat de jongere generatie meer met de ogen van een investeerder kijkt. Ze willen affiniteit voelen met het object, maar denken ook na over de mogelijke toekomstige waarde. Je ziet dat ook terug bij andere categorieën als Pokémon kaarten en video games. Dat vertaalt zich weer naar stijgende prijzen.

Verandert jullie publiek voor striporiginelen?

Publiek dat Catawiki leert kennen is zeer loyaal. Bijna 90% komt terug om nog een keer iets te kopen. Dat publiek wordt ook steeds groter, met name doordat we internationaal steeds verder uitbreiden. We boren steeds meer nieuwe markten aan met nieuwe kopers. Maar er staat ook een nieuwe generatie op. Jonge kopers die erg geïnteresseerd zijn in popcultuur, zoals strips. 

Jeroom BallenbadCatawiki is een online platform. Hoe houden jullie voeling met de kopers?

Onze experts zijn zelf ook actief binnen de gemeenschap. En als Catawiki gaan we bij beurzen langs. Beurzen als die in Angoulême en Luca zijn nog altijd echte stripbeurzen, waar bovendien alle generaties op af komen, met name jongeren. Dat zijn goede plekken om verzamelaars te spreken. We gaan ook naar comic cons, maar dat publiek is minder geïnteresseerd in originele tekeningen. We vinden daar wel nieuwe tekenaars.

Geldt die groeiende interesse alleen voor originele strippagina’s, of ook voor gesigneerde albums?

Het geldt voor beide en ook dat zien we weer terug in meerdere categorieën. Allerlei gesigneerde verzamelobjecten gerelateerd aan film, sport, muziek, posters, enz. komen steeds meer in de belangstelling. Een handtekening voegt nou eenmaal waarde toe. We spelen daar ook op in met de Jeroom-veiling. Bijna alle objecten zijn gesigneerd en de vijf hoogste bieders krijgen hun aanschaf door Jeroom persoonlijk overhandigd. Dat maakt het voor de verzamelaar extra interessant.

Jeroom BatmobileJeroom werkt geheel digitaal. Zijn veiling betreft NFT’s. Waarom zitten er dan toch tastbare originelen bij?

Met een NFT kun je een digitaal object voorzien van een digitale handtekening. Dat betekent dat de eigenaar kan aantonen dat het direct gekocht is van de maker en dat het werk dus authentiek is. Die mogelijkheid was voor Jeroom de reden om zijn werk te veilen. Hij kan nu eindelijk zijn originelen verhandelen. Ook als het werk later nog eens opnieuw van eigenaar verandert blijft het altijd een originele Jeroom. Voor ons is het leuk om zo’n veiling in samenwerking met de kunstenaar te kunnen doen. Ook omdat zijn aanbod, doordat het 25 jaar werk omspant, onder verschillende categorieën valt.

Maar Catawiki wil wel graag dat de veilingen voor een breed publiek interessant zijn. Daarom willen we bij een veiling altijd een fysiek object kunnen aanbieden, ook als het gaat om zoiets als NFT’s. En we willen dat de veilingen voor iedereen toegankelijk zijn, dus je kunt een NFT gewoon met euro’s betalen en niet alleen met cryptovaluta.

Baar verluidt kost het genereren van NFT’s erg veel energie. Hebben jullie daarover nagedacht?

Zoals alle innovaties komen ook NFT’s met uitdagingen. We werken bewust samen met Venly. Zij verzorgen de techniek achter de NFT’s en maken daarbij gebruik van de blockchain technologie van Polygon die aanzienlijk minder belastend is dan die van bijvoorbeeld Bitcoin of Ethereum. Polygon compenseert bovendien haar CO2-uitstoot en is van plan om in de loop van 2022 een CO2-negatief bedrijf te worden. (Dus dat er meer CO2 uit de atmosfeer wordt gehaald, dan er wordt uitgestoten, red.)

Willen jullie in de toekomst meer met NFT’s gaan doen?

Wij zijn het op dit moment vooral aan het verkennen. Voorlopig zal dat niet snel veranderen, maar als er meer interesse voor ontstaat dan staan we daar zeker voor open.

 

De veiling van Jeroom loopt nog tot 12 juni en sluit om 20:00. Er worden 40 objecten geveild.