Is het onkunde of gewoon ongeluk dat geweldige graphic novels dreigen onder te sneeuwen in de wekelijkse stroom van nieuwe publicaties? The Seeds van schrijver Ann Nocenti (Daredevil, Green Arrow) en tekenaar David Aja (Hawkeye) is zo’n pareltje waar te weinig over gesproken wordt. Tijd om daar verandering in te brengen.
De eerste twee floppies van The Seeds verschenen in 2018 en daarna werd het lang stil rond de creatie van Nocenti en Aja. Tot in de week voor de jaarwisseling een tradepaperback verscheen met daarin alle vier de delen bij elkaar.
Iedere uitgeverij zal je kunnen vertellen dat de week tussen kerst en oud en nieuw het slechtste moment is om een boek op de markt te brengen. Je bent te laat voor de jaarlijkse jaaroverzichten van beste strips van dat moment, mensen hebben de cadeaus voor onder de boom al lang en breed uitgepakt en het geld is even op. Toch is het niet zo dat Berger Books, een imprint van Dark Horse, zich dient te schamen voor The Seeds. Integendeel.
The Seeds is een liefdesroman tussen een vrouw en een alien. Of is het een journalistieke reportage over het allerlaatste leven op aarde? Of wacht, is het een commentaar op de invloed van media op ons leven? Nee, nee het is een ecologische thriller over hoe de mens maar doorgaat met het verwoesten van de aarde.
Ann Nocenti is bekend en berucht geworden bij Marvel toen zij in de jaren ’80 politieke onderwerpen als racisme, corruptie en onderdrukking zeer expliciet een rol liet spelen in haar Daredevil verhalen. David Aja brak door met zijn artwork voor de door Matt Fraction geschreven serie van Hawkeye.
De twee creatievelingen zochten elkaar in 2016 op voor een miniserie over het werk van een journaliste. Helaas zag geen enkele uitgever brood in het verhaal. Nocenti en Aja bleven schaven aan het concept en gaven er een ecologische, buitenaardse draai aan waarna Berger Books wel interesse toonde.
Opvallend aan The Seeds is in eerste instantie het artwork: Aja gebruikt in het boek alleen zwart, wit en verschillende olijfgroen. Aja’s tekeningen zijn zeer realistisch en de olijfgroene kleur geeft het boek een geheel eigen sfeer. Het is alsof je door een bemost gasmasker kijkt, wat natuurlijk past bij het ecologisch thema van The Seeds. De continue verwijzingen naar het honingrooster van de bijenkorf zorgt voor een coherent manier van vertellen.
Ann Nocenti op haar plaats is enorm op dreef. Opnieuw snijdt ze hedendaagse maatschappelijke problemen aan en geeft daar haar eigen draai aan. Centraal staat het verdwijnen van steeds meer insecten en de toenemende invloed van media op het alledaagse leven.
The Seeds is geen luchtig boek vol paginagrote tekeningen, maar een ingetogen verhaal met een zeer gelaagde verhaallijn en karakters die in al hun onvolkomenheden vooral heel erg menselijk aandoen. Een verhaal ook dat je bijblijft.
Helaas kwam The Seeds te laat uit voor een plaats in mijn top 5 van 2020, maar een plaats op die van dit jaar heeft het boek zeker verdiend.
Ann Nocenti & David Aja – The Seeds Vol 1. Dark Horse. 128 pagina’s. $19, 99.