Nieuwsbrief

Comics

Wonder Woman: Dead Earth is visueel verpletterend dankzij Daniel Warren Johnson

Wonder Woman Dead EarthDaniel Warren Johnson is een van de meest verfrissende hedendaagse Amerikaanse stripmakers. Hij is visueel duidelijk beïnvloed door Shonen Manga en combineert dit keer op keer met originele eigen verhalen zoals het vorig jaar verschenen Murder Falcon. Met Wonder Woman Dead Earth bewijst hij dat deze werkwijze niet alleen werkt binnen zijn eigen creaties, maar ook als hij aan de slag gaat met een van DC’s belangrijkste personages.

Dead Earth is een op zichzelf staand verhaal dat zich afspeelt ergens in de verre toekomst. Wonder Woman ontwaakt uit een coma in een post-apocalyptische wereld waarin de laatste overgebleven mensen moeten vechten tegen groteske monsters. Op hulp van Superman of Batman hoeft ze niet te rekenen, het is aan Diana om te vechten voor wat er nog resteert van de mensheid. Hoewel deze synopsis nogal generiek mag overkomen, is Dead Earth dat zeker niet.

Wonder Woman Dead EarthZoals Johnson met zijn eigen Murder Falcon pagina na pagina wist te verrassen doet hij dat ook in zijn Wonder Woman verhaal. Hij gebruikt daarbij bekende elementen uit de geschiedenis van Wonder Woman en enkele andere DC-personages, maar geeft daar helemaal zijn eigen twist aan. Hierdoor is Dead Earth tevens vermakelijk voor striplezers die normaliter niks lezen van Wonder Woman of andere DC-helden.  

Opvallend is dat Johnson Wonder Woman niet neerzet als het fotomodel dat we kennen uit de reguliere DC-strips en films. Zijn Wonder Woman is echt een gedrongen krijger, inclusief vieze gescheurde kleren en een woeste haardos. Ze is menselijker en dat komt het boek ten goede. De hele wereld waarin het zich afspeelt is vies en guur, het zou enorm raar zijn als Diana hier continu fris en fruitig blijft.

Wonder Woman Dead EarthJohnson probeert een verhaal te vertellen over verantwoordelijkheid en vergeving, schuld en boete en slaagt daar grotendeels in, echt sterk echter is het tekenwerk van zijn hand. Nog meer dan in zijn andere werk gebruikt Johnson mangatechnieken om de actie dynamisch te maken. Zo vervaagt hij zijn lijnen om meer beweging te creëren en voegt hij fijn lijnwerk toe om extra diepte aan te brengen. De grote splashpagina’s zijn kunstwerken op zich.

Hoewel Dead Earth voornamelijk de verdienste is van Johnson, verdient ook letteraar Rus Wooton alle lof. Dit boek zou niet hetzelfde zijn zonder zijn werk. Hij weet elke actie nog beter over te brengen met de vormgeving van zijn teksten. Vooral bij de actiescènes dragen ze bij aan het totaalplaatje.

Daniel Warren Johnson en DC hebben een gok genomen door met elkaar samen te werken. Die gok pakt zo goed uit dat er bij elke stripliefhebber, of je nu DC-boeken leest of niet, plaats zou moeten zijn voor Wonder Woman: Dead Earth.

Daniel Warren Johnson – Wonder Woman: Dead Earth. DC Black Label. 208 blz, hardcover. $ 29,99