Strips

Bij verloren ziel verschuilt zich achter een lelijk omslag een uitstekend verhaal

Verloren ziel omslagIn 2006 sloegen Gwen de Bonneval en Matthieu Bonhomme de handen ineen voor een driedelige middeleeuwse fantasyreeks genaamd Messire Guillaume (vrij vertaald: Ridder Willem). Hij verscheen bij Dupuis dus een Nederlandse vertaling lag voor de hand. Bonhomme was geen onbekende meer. Esteban was net begonnen en De heer der dolende zielen was inmiddels drie albums onderweg. Maar Dupuis was niet tevreden met de verkoopcijfers van die laatste serie – vandaar dat bij ons maar vier van de vijf albums verschenen – en had blijkbaar koudwatervrees gekregen. Messire Guillaume bleef onvertaald. Totdat Dark Dragon Books het drieluik ontdekte en in een integrale uitvoering op de markt bracht onder de naam Verloren ziel.

Vreemd genoeg heeft Dark Dragon met het omslag geprobeerd de kans op commercieel succes zo klein mogelijk te maken: een spuuglelijke tekening met een klungelig opgemaakte titel in een ongeïnspireerd lettertype. Waarom niet gewoon het omslag van het tweede deel uit de Franse reeks gebruikt (zie de header boven deze recensie), met Ridder Willem als titel en Zoektocht naar de verloren ziel als ondertitel? We zullen het nooit weten. Gelukkig is er niets mis met de inhoud.

Verloren ziel p1Gabriël en zijn zus Helis zijn het er niet mee eens dat hun moeder Pfilomene – verse weduwe en voormalig echtgenote van de baljuw – wil trouwen met Heer Brifaut. Het is een verstandshuwelijk; Pfilomene en haar kinderen behouden hun luxe leventje, terwijl Brifaut de nieuwe baljuw wordt en zo in rangorde stijgt. Helis is nog niet klaar voor deze nieuwe stap. Ze is ervan overtuigd dat ze contact heeft met haar overleden vader en gelooft niet dat hij dood is. Gabriël weet niet wat hij daarvan moet denken, maar gunt zijn zus het voordeel van de twijfel.

Terwijl Pfilomene en Heer Brifaut druk zijn met de verhuizing, loopt Helis weg. Gabriël gaat naar haar op zoek. Al snel loopt hij ridder Brabançon tegen het lijf. Die brengt hem naar Ysane, zijn tante. Brabançon is bedwelmd door haar serene schoonheid. Hij zweert haar zijn trouw en belooft dat hij Helis zal vinden, om samen met haar en Gabriël op zoek te gaan naar de ziel van hun overleden vader. Tijdens die zoektocht ontdekken ze dat de chaos in het land niet toevallig is ontstaan en dat Brifaut hier een rol in speelt.

Verloren ziel p3Zoals gezegd is Verloren ziel oorspronkelijk gepubliceerd als drie losse delen. Die verschillen duidelijk van elkaar. Het eerste en het derde deel lezen als een middeleeuws avonturenverhaal waar een vleugje fantasy aan is toegevoegd. De zussen Ysande en Pfilomene beschikken bijvoorbeeld over magische krachten, maar die zijn bescheiden en fantastischer dan dat wordt het eigenlijk niet.

Het tweede deel steekt daar schril tegen af. Daarin beleeft Gabriël een avontuur in een droomwereld, bevolkt door monsterlijke wezens die weggelopen lijken te zijn uit de klassieke mythologie en de schilderijen van Jheronimus Bosch. Mooiste vondst is misschien wel de orakelende bloem, die Gabriël enkel in deze wereld kan raadplegen. Ze spreekt altijd de waarheid, maar leeft slechts enkele seconden. Dat vergt enige oefening van Gabriël.

In de kern is Verloren ziel een zoektocht van twee tieners die hun vader een laatste eer willen bewijzen en daarbij moeten opboksen tegen volwassenen die enkel interesse in ze tonen wanneer ze inzetbaar zijn voor hun machtsspelletjes. Het fantasierijke middenstuk, dient daarbij als extra smaakmaker.

Verloren ziel 02Ridder Brabançon, waarschijnlijk de ridder Willem uit de oorspronkelijke titel, dient in dit verhaal als brug tussen de wereld van de kinderen en die van de volwassenen. Dankzij zijn eed aan Ysane staat hij de kinderen zonder aarzelen terzijde, hoe opportuun hun keuzes soms ook zijn. Bij gevaar aarzelt hij niet om geweld te gebruiken, wat de kinderen tegen de borst stuit. Toch vertrouwen ze erop dat hij het in hun belang doet. Een vernuftige manier om tot een verhaal te komen dat zowel de tienerwereld als die van volwassenen respecteert en ook door beide leeftijdsgroepen met evenveel plezier gelezen kan worden (mits rondvliegende hoofden geen bezwaar zijn).

Met Verloren ziel hebben De Bonneval en Bonhomme een even creatief als gedegen avonturenverhaal gemaakt dat zich afspeelt in een magische, middeleeuwse wereld. Dankzij de zuinige dosering van magie en de trefzekere tekeningen van Bonhomme, blijft Verloren ziel met twee benen op de grond staan. Bonhomme bezit het uitzonderlijke vermogen werelden te scheppen die levensecht aanvoelen. Dat geeft een meerwaarde aan de verhalen. Het werkt zelfs bij een serie als Lucky Luke en ook Verloren ziel wint hierdoor aan overtuigingskracht. Dus vergeet dat omslag en geef dit boek een kans. Wat telt is de inhoud en die is dik in orde.

Gwen de Bonneval en Matthieu Bonhomme – Verloren ziel. Dark Dragon Books. 140 pag. kleur, hardcover. € 34,95