Strips

Het einde van de wereld nadert in De Wereld Voorbij

De wereld voorbijIn De Wereld Voorbij drenkt debutant Timothée Leman zijn pagina’s in grijs en bruin, zoals ook Tony Sandoval dat doet. Ook de extravagante uitvergroting van de fysieke kenmerken van personages, lijkt Leman alleszins ten dele bij Sandoval gehaald te hebben. Op die manier start je als lezer natuurlijk meteen met een reeks verwachtingen die vooral vooroordelen blijken. Waar Sandoval een meester is in het uitdiepen van de menselijke relaties en zich sterk toespits op zijn personages, blijft Leman vooral steken in clichés en platgetreden paden.

De-wereld-voorbij-p1Hij hangt het verhaal van Héli en Selen op aan een bedreiging van de wereld. Er verschijnen vreemde lichtzuilen op verschillende plaatsen en overal verdwijnen de mensen op die plekken. Zo blijven Héli en Selen stilaan als enige over. Ze ontmoeten elkaar toevallig ergens halfweg het boek, wat het verhaal zeker een extra dynamiek geeft. Het lang uitgesponnen deel waar Héli de verlaten wereld verkent en doorloopt, verveelde na een tijdje wel en het was wachten op een verhaalimpuls via de ontmoeting met Selen. Onverklaarbare mysteries en de daaraan verbonden groeiende dreiging, zijn gegevens die in heel wat strips de basis vormen van een scenario. Momenteel beschikt Timothée Leman nog niet over de ervaring om een wat overgebruikt concept te revitaliseren met een sterke eigen visie en vertelling. Hierdoor blijft De Wereld Voorbij toch net te grijs en middelmatig om te blijven hangen.

De-wereld-voorbij-p2Nochtans is De Wereld Voorbij ook een debuut dat veel moois belooft voor de toekomst. Dat Leman als eerste boek meteen een klepper van 160 pagina’s aandurft, is een pluim voor zijn ambitie. Hoewel zijn stijl erg aan Sandoval doet denken, is het niet zo dat die stijl zo wild aanwezig is in de stripwereld dat het allemaal zijn frisheid verliest. Het is indrukwekkend hoe Leman met slechts een heel beperkt kleurenpalet de sfeer van het verhaal kan laten variëren van warme familiemomenten tot de immense dreiging die uitgaat van de lichtzuilen. De sterke cover is een mooi voorbeeld van dat laatste.

Uiteindelijk is het ook niet meer dan normaal dat auteurs evolueren en groeien, en dat een debuut dus ook een boek kan (of moet) zijn met wat haken en ogen aan. Dit is zeker het geval bij De Wereld Voorbij, maar wat vooral overheerst in dit boek zijn de kwaliteiten van Timothée Leman als verteller en tekenaar. Met een volgend boek kan hij hopelijk iets sterker zijn eigen stempel drukken en zich vrijer uitleven in het scenario. Tot dan valt er zeker en vast voldoende om van te genieten in De Wereld Voorbij.

Timothée Leman – De Wereld Voorbij. Daedalus. 160 pag. € 24,65