Berichten

De geboorte van een Nieuwe Garde omslag: van schets tot gedrukt tijdschrift

We kondigden het 22 juni al aan, maar vandaag is het dan zover: het Nieuwe Garde tijdschrift, uitgegeven door de 9e Kunst, is vanaf nu te koop! Daarmee is het eerste tastbare bewijs van de Nieuwe Garde, de nieuwe lichting stripmakers, een feit. Het is slechts een voorproefje van de dikke anthologie die we dit najaar zullen uitbrengen, gevuld met zo’n zestig nieuwe stripmakers.

Het Nieuwe Garde tijdschrift wordt getooid door een omslag van Helene Lespagnard. Het begon met een paar afgekeurde schetsjes die oorspronkelijk gemaakt waren voor een ander project. De sfeer in die schetsjes leek ons perfect te passen bij de Nieuwe Garde. Helene begreep gelijk wat we bedoelden en ging enthousiast aan de slag. Hieronder vertelt ze over de totstandkoming van het omslag.

 

« Dit zijn verschillende kleine schetsjes van ideeën die ik had voor het maken van de cover.  Ik wilde er sowieso een klassieke en mythische ‘touch’ aan geven. Hierbij heb ik veel gekeken naar klassieke schilderijen.

» Uit deze schetsjes ging mijn voorkeur naar één die ik groter ben gaan uitwerken. Ik ging denken aan welke beestjes en/of planten ik nog allemaal kon toevoegen aan de tekening en nog andere vragen doken op:  “Hoe zou ik het harnas gaan uitwerken van de ridder?” “Zou hij een helm dragen?” “Welke keuze van kleuren ga ik maken?” Allemaal vragen waarvan ik de antwoorden ging vinden in deze schets.

« Op de computer ben ik mijn pagina gaan herstructureren om de titel er in te laten passen. Ik besloot om achter de ridder nog een bende mythische figuren te tekenen die de nieuwe striptekenaars in opkomst zijn. Het idee van: “Ze komen eraan”.

» Mijn gereorganiseerde schets ben ik gaan afdrukken. De print heb ik op de lichtbak gelegd en heb ik overgetekend op een dikker papier om op te gaan schilderen met gouache. Hier en daar ben ik de tekening wat verder gaan uitwerken of bepaalde zaken opnieuw gaan tekenen. En dan schilderen!

« Het leek me fijn om de ridder een grote rode en felle cape te geven die alle aandacht trok. Ik begin ook altijd met de figuur eerst te schilderen. Puur voor het plezier.

» Nadat de ridder grotendeels was uitgewerkt begon ik aan de grote vlakken. Zo krijg je al een globaal beeld van hoe de cover eruit gaat zien.

« Wanneer de grote vlakken zijn geschilderd, komen de beestjes, planten en details aan de beurt. De cover ziet er meestal al “bijna” klaar uit na de geschilderde grote vlakken, maar de meeste tijd kruipt vaak in het uitschilderen van de kleine details.

» Voor de planten onderaan heb ik me geïnspireerd op vleesetende planten. Ik vond het zo fijn om elk klein haartje te schilderen en me hier helemaal in te laten verliezen. Ook ben ik verschillende soorten slangen gaan opzoeken voor de patronen op de rug.

« Vervolgens ben ik het boomgewas in de achtergrond gaan uitwerken. Het leek me leuk om hier een beetje een onrealistisch patroontje aan te gaan geven.

» Ik wilde het gras ook nog een subtiele textuur geven en voegde hier en daar was lichtere stukken toe.

Mijn lettering voor de vlag werkte ik uit op een apart stukje papier. Zo had ik een beetje de vrijheid om deze uit te zoeken. Ik koos ervoor dat ik die combinatie van het moderne en klassieke hierin opnieuw wilde krijgen. Na wat prutsen en zoeken is dit de vlag geworden.

En toen was de cover plots af! Klaar voor het magazine om gelezen te worden door jullie!