Nieuwsbrief

Manga

Naoki Urasawa bewijst met Mujirushi dat hij geen twintig delen nodig heeft om boeiend te vertellen

Sinds 2005 vraagt museum het Louvre bekende striptekenaars een strip te maken met daarin een belangrijke rol voor het museum. In 2018 bracht het Mujirushi: The Sign of Dreams uit van Naoki Urasawa, bekend van Monster en 20th Century Boys. Mujirushi blijkt een humoristische en spannende manga te zijn die duidelijk maakt dat Urasawa eigenlijk geen 20 delen nodig heeft om een goed verhaal te vertellen. Viz Media heeft de manga nu uitgebracht in een Engelse vertaling.

Eerder werd op deze site al Cats of the Louvre besproken, de manga die Taiyo Matsumoto maakte in samenwerking met het Louvre. Waar die manga stilistisch nogal afwijkt van de gangbare mangastijl, is bij Mujirushi het tekenwerk van Urasawa meteen als manga herkenbaar. De gelijkenis met 20th Century Boys is groot. Urasawa tekent graag gewone mensen die je in elke stad tegen kunt komen en voegt daar dan een aantal groteske personages aan toe. En net als in 20th Century Boys zijn het ook in Mujirushi gewone mensen die het op moeten nemen tegen mensen met meer macht en geld.

mujirushi - pagina 1Mujirushi draait om het jonge meisje Kasumi wier vader fout op fout stapelt. Hij wordt betrapt op belastingontduiking, zijn vrouw verlaat hem en dankzij een oplichter belandt hij diep in de schulden. Hij overweegt zelfmoord te plegen als een kraai hem wijst op een teken dat symbool zou staan voor het uitkomen van dromen. Dit teken brengt vader en dochter in contact met de mysterieuze directeur die wel een oplossing weet voor de problemen van beiden: ze moeten een schilderij van Vermeer verstoppen dat in het Louvre hangt. Kasumi heeft haar bedenkingen bij alles wat de directeur zegt. Zijdelings loopt er nog een tweede verhaallijn rond de verkiezingen in de Verenigde Staten waarbij een kandidate die enorm veel lijkt op Donald Trump uiteindelijk president wordt.

mujirushi - pagina 3Net als de in de westerse wereld veelgeprezen Japanse auteur Haruki Murakami combineert ook Urasawa graag westerse invloeden uit bijvoorbeeld de popmuziek met elementen uit de Japanse cultuur. Vaak hoort daar ook een verwijzing bij naar mangaklassiekers. Zo heeft de de francofiele directeur in Mujirushi het uiterlijk en karakter gekregen van Iyami een personage uit de manga en animeserie Osomatsu-Kun. Iyami was enorm populair in Japan tijdens de jaren ’60, zelfs de Beatles zouden zijn kenmerkende pose hebben aangenomen tijdens hun bezoek aan het land.

Urasawa heeft eerder bewezen niet alleen een begenadigd tekenaar te zijn, maar ook erg goed een lang en complex verhaal met cliffhangers op de juiste momenten te kunnen vertellen. Wat dat betreft is Mujirushi een uitzondering in zijn oeuvre. Dit verhaal telt maar 262 bladzijden. Hoewel het leesplezier er niet minder om wordt, is het wel duidelijk dat Urasawa heeft geworsteld met de verhaalstructuur. Vooral in het eerste hoofdstuk wil hij veel vertellen in korte tijd, waardoor het voor de lezer even bijschakelen is. Ook de verhaallijn rondom de Amerikaanse president doet gehaast aan. Gelukkig neemt Urasawa wel alle tijd om de lezer mee te nemen in de belevenissen van Kasumi en haar vader en als meesterverteller weet hij de ware motieven van de directeur ook lang zodanig vaag te houden dat je pas echt een voldaan gevoel hebt wanneer je de manga helemaal uitgelezen hebt.

Mujirushi: The Sign of Dreams is een mooi, compact verhaal en een ideale kennismaking met het werk van Urasawa.

Naoki Urasawa – Mujirushi: The Sign of Dreams. Viz Media. 264 pagina’s, paperback. $ 19.99