Nieuwsbrief

Comics

Massa’s vaart en maatschappijkritiek in diepgaande Motherlands

Maatschappijkritiek, van de pot gerukte technologie en originele personages: drie onontbeerlijke elementen voor perfecte sciencefiction. Si Spurrier (scenario) en Rachael Stott (tekeningen) laten die bovendien serveren door een vrouwelijke premiejager met licht overgewicht en haar verbitterde moeder. Gensters gegarandeerd.

In de toekomst zijn het niet actrices, zangers of YouTubers die de populariteitspolls aanvoeren, maar premiejagers met hun eigen reality-shows: de tracers. Tab is allesbehalve een aandachtshoer en tolereert het mediacircus rond haar beroep omdat het premiejagen nu eenmaal in haar bloed zit. Haar moeder was in een ver verleden één van de bekendste en meest glamoureuze tracers.

De twee raakten van elkaar vervreemd, vooral omdat mama Selena achter de schermen een hyperkritisch, alcoholistisch secreet was. Tab staat echter voor de belangrijkste opdracht in haar carrière: het opjagen en arresteren van een bekende techno-crimineel: haar broer. De enige die hem kan identificeren is moederlief. De geboorte van een niet voor de hand liggend speurdersduo.

De synopsis van Motherlands lijkt wat op die van een eighties buddy movie maar Spurrier vermijdt alle valkuilen waar dat soort films vaak intrappen: geen zeemzoet gezemel maar snedige dialogen en genoeg plottwists om Harry Mulisch duizelig mee te maken. Er zit massa’s vaart in het verhaal, zonder dat de karakterontwikkeling daarbij moet inboeten. Een moeder-dochterrelatie zoals we die hier voorgeschoteld krijgen is op zich al origineler dan de doorsnee televisiedrek, maar Spurrier scheert hier hoge toppen qua diepgang en inhoud. Rachael Stott zet alles bovendien flitsend en duidelijk op papier en schud hier en daar wat grafische experimentjes uit de mouw om de sciencefiction special effects over te brengen.

Deze reeks telt zes delen die nu verkrijgbaar zijn in een tradepaperback.

Simon Spurrier & Rachel Scott – Motherlands. Vertigo. 144 pagina’s TPB. $16,99.