Strips

A phone call away is een meesterlijk goede misdaadstrip over meer dan een verdwenen dochter

In iets minder dan tachtig pagina’s een echt meeslepend, dramatisch detective-verhaal te vertellen, dat is geen sinecure. Te veel detectives leunen op klassieke ABC’tjes, met plottwists, een eindeloze rij personages met motieven die vaak achteraf pas worden uitgewerkt en verklaard. Detectivestrips zijn te vaak zesjes. Daarom is A phone call away, van het duo Rich Drouek (scenario) en Russell Mark Olson (tekeningen) een absolute verademing.

In A phone call away begint het meteen al vreemd, met een gebroken familie. Het dochtertje van Andrew en Emma Walker is veertien jaar geleden ontvoerd en nooit meer teruggevonden. Al die tijd hield het echtpaar de hoop levend en ze ondernamen alles om de aandacht voor hun verdwenen dochtertje Mandy gaande te houden. Meteen legt de lezer de link naar de verdwijningszaak van het Britse meisje Madeleine McCann, dat in 2007 verdween.

Die zaak was al snel omgeven door wilde speculaties, vooral richting de ouders van het meisje. Die zouden meer weten, er vreemde manieren op na houden en wie zich eventjes inleest in wat er op het net over de ouders is te vinden, weet dat de insinuaties en verdachtmakingen werkelijk schunnig zijn. Met die kennis word je als lezer subiet opgezadeld als je een paar pagina’s in A phone call away bent aanbeland.

De ouders van Mandy zijn niet die van Madeleine, maar ze zijn evenzo onderwerp van roddel en vermoedens. En eerlijk, daar ga je als lezer gemakkelijk in mee. Drouek vertelt het verhaal net iets te grotesk en smakelijk, waardoor je gaat twijfelen. De twee ouders zijn in al die jaren namelijk uitgegroeid tot echte celebrity’s die hun bekendheid naar eigen zeggen inzetten om hun dochtertje terug te vinden. Als oprichters van de Mandy Walker Foundation hielpen ze duizenden kinderen over de hele wereld en hebben ze hun nieuwe dochter Meghan voor het oog van de wereld opgevoed in het stuitende reality-programma Second Chances. Het voelt een beetje vies allemaal, vooral zoals Olson het uitbeeldt: iets te glad, iets te voorbedacht.

Het verhaal beweegt tussen sympathie en walging, of op z’n minst terughoudendheid en dat is perfect gedoseerd. Want er gebeurt iets waarop de familie niet heeft gerekend. Op haar zesde verjaardag, die live op tv zou worden uitgezonden, verdwijnt ook Meghan. Dat zet niet alleen de wereld van de Walkers op z’n kop, maar ook van het hele land, dat zich onderdompelt in de nieuwe ellende van de familie. Er wordt gerouwd, gebeden, maar vooral gespeculeerd. En dan is er de gebrouilleerde detective die zich destijds in de zaak van Mandy verdiepte.

A phone call away is een op-en-top misdaaddrama dat superlekker is uitgewerkt. De filmische tekeningen van Russell Mark Olson, die bekend is van zijn zeer aanbevelenswaardige crime noir-reeks Gateway City, passen perfect in de traditie van de Golden Age, met sterke camerastandpunten en veel emotie in de koppen. Bijzonder is het kleurgebruik: leugen en waarheid krijgen gaandeweg verschillende kleurstellingen, en dat werkt verrassend goed.

Je zou willen dat er meer misdaadstrips zo strak en to the point zijn. Er wordt geen tijd verdaan met lanterfanten, niet ter zake doende opzetjes of afleidende subplotjes – zoals de clichématige verliefdheid van de oude detective die alles al heeft gezien met het frisse, jonge meisje dat net komt kijken. Hel nee, A phone call away is rechttoe rechtaan actie, waar je echt een dik uur voor gaat zitten. Vette aanrader.

Rich Douek & Russell Mark Olson – A phone call away. Mad Cave Studios. 82 pagina’s. $19.99.