Zoals we laatst al meldden, zit de Amerikaanse stripwereld momenteel zo goed als op slot, doordat Diamond Distributors – de belangrijkste distributeur met een effectief monopolie op eerste uitgaven – zulke grote problemen heeft door de corona-crisis dat ze besloot geen artikelen meer te leveren en uitgevers en winkels voorlopig niet te betalen. Een maatregel die op zijn zachtst gezegd niet met veel enthousiasme werd ontvangen.
De geruchtenmachine over de staat van Diamond draaide al snel op volle toeren. Reden voor Dan Shahin van Comic Book News om CEO Steve Geppi uit te nodigen voor een (live) videogesprek op youtube met een aantal uitgevers. De grootste drie, Marvel, DC en Image lieten weten niet op zo’n korte termijn aan te kunnen schuiven, maar Gary Groth (Fantagraphics), Ross Richie (Boom! Studios), Dirk Wood (IDW) en Mike Richardson (Dark Horse) namen de uitnodiging aan. Van dit viertal is Gary Groth zonder meer de meest kritische. Niet alleen op de huidige situatie, maar sowieso op de stripmarkt zoals deze in de VS al decennialang bestaat. Groths belangrijkste kritiek was onlangs te lezen bij The Comics Journal, kort nadat hij was hersteld van een COVID-19 infectie. In zijn ogen is de stripwereld veel te afhankelijk van losse comics. Deze comics, of floppies zoals ze ook vaak genoemd worden, blijven volgens Groth als eerste liggen ten tijden van een crisis en maken de sector kwetsbaar voor dit soort gebeurtenissen.
Dirk Wood van IDW vroeg zich af of Diamond van plan was iets te veranderen zodra de wereld langzaamaan weer de oude wordt. Geppi verwacht dat de gevolgen van deze crisis nog lang voelbaar zullen zijn en Diamond is daarom ook bezig om in de hele keten veranderingen aan te brengen. Welke dat zijn liet hij in het midden, maar hij wilde wel vast verklappen dat het gevolgen zou hebben voor iedereen, inclusief de lezers.
Aanstaande 20 mei zal er voor het eerst weer een uitlevering plaatsvinden. De keten start daarmee langzaam weer op. Mike Richardson van Dark Horse vroeg zich af hoeveel winkels er nog over zijn en hoeveel ze hebben besteld. Geppi gaf toe dat er winkeliers waren die het moeilijk hadden, maar zei dat Diamond zijn best deed winkels tegemoet te komen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk winkels zijn die de crisis overleven. Hij benadrukte dat winkels in zijn ogen nog altijd cruciaal zijn voor een gezonde industrie en dus ook voor Diamond. Gelukkig stemmen de eerste nieuwe bestellingen hoopvol, met betere cijfers dan vorig jaar rond deze tijd, wat erop lijkt te wijzen dat de klanten de stripwereld trouw zijn gebleven en de industrie nog steeds in leven is.
Op de vraag hoe de uitgevers dachten over Diamonds besluit om niemand meer uit te betalen, reageerden alle uitgevers met een zekere mate van begrip. Gelukkig maken de meeste voor nabestellingen ook gebruik van andere distributeurs. Die betalen wel, dus dat haalt de druk enigszins van de ketel.
Op de vraag waarom Diamond zich genoodzaakt zag tot de draconische maatregel niemand meer uit te betalen, moest Geppi het antwoord schuldig blijven. Met enig draaikonten richtte hij zijn blik op de toekomst en liet weten dat iedereen uiteindelijk betaald zal worden en dat Diamond zich opmaakt voor een offensief om strips hipper te maken dan ooit, zodra de wereld het normale leven weer oppakt. Hoe dat offensief eruit gaat zien liet Geppi in het midden, maar hij hintte wel naar het feit dat veel tv-series die momenteel zo populair zijn – en tijdens deze crisis meer dan ooit bekeken worden – oorspronkelijk stripverhalen zijn en dat lang niet iedereen daarvan op de hoogte is.