Strips

Alice ever after: nieuwste transformatie van een klassieker maakt nieuwsgierig

Het vereist een zekere mate van lef om een verhaal dat een onbetwiste klassieker is te herinterpreteren voor een nieuw publiek. Lewis Carrolls meesterwerk Alice’s Adventures in Wonderland (kortweg getiteld: Alice in Wonderland) kwam in 1865 uit, en is sindsdien nooit ‘out of print’ geweest. Daarnaast zijn er door de jaren heen talloze adaptaties en verfilmingen van het verhaal verschenen en zijn er overal in kunst en literatuur verwijzingen naar te vinden. De avonturen van Alice, die op een zomerdag in een konijnenhol duikt en in een even hilarische als verwarrende droomwereld terecht komt, zijn duidelijk een inspiratiebron met eeuwigheidswaarde. Niet verwonderlijk dus dat ook ruim 150 jaar later nog een nieuwe strip het licht ziet die op deze vertelling is gebaseerd.

Alice ever after is een project van schrijver Dan Panosian en tekenaar Giorgio Spalletta, met inkleuring door Fabiana Mascolo. Het is qua look and feel een Amerikaans feestje, waarbij de fantasiewezens uit het oorspronkelijke verhaal slechts als figuranten optreden, met uitzondering van de grijnzende Cheshire cat, die een dubbelrol heeft. Alice ever after speelt in het Londen van de 19de eeuw en toont, met wijsheid achteraf, de benauwende Victoriaanse moraal en machtsverhoudingen.

Het kleine meisje Alice uit het oorspronkelijke verhaal is inmiddels volwassen geworden, maar leeft nog altijd het leven van een onmondig kind. Samen met haar dominante oudere zus Lorina en goedhartige jongere zusje Edith woont zij nog bij haar vader thuis; een gerenommeerde tandarts en trekker van koninklijke kiezen. De moeder van het gezin is jaren eerder overleden. De drie zussen, hun namen zijn ontleend aan de drie kleine meisjes voor wie Lewis Carroll het oorspronkelijke verhaal schreef (en op wie hij volgens sommige waarnemers – ook met wijsheid achteraf – heimelijk verliefd was) reageren heel verschillend op hun levenssituatie. Waar Lorina een echte ‘daddy’s girl’ is en Edith een allemansvriend, is Alice duidelijk de getroebleerde outsider: haar vader heeft een verschrikkelijk geheim en zij weet als enige wat het is. Omdat zij er niet over kan praten, vlucht zij in een waanwereld: het even gelukzalige als griezelige Wonderland.

Hiertoe springt zij niet in een konijnenhol, ze hoeft er zelfs de natuur niet voor in. Het toegangskaartje tot de alternatieve werkelijkheid zijn de pillen die haar eigen vader haar voorschrijft. Dr. Lutwidge heeft alle reden om zijn opstandige dochter het zwijgen op te willen leggen, en als de situatie thuis onhoudbaar wordt, belandt Alice in een gesticht. De erbarmelijke leefomstandigheden daar zijn niet bepaald stimulerend voor een verslaafde die af wil kicken. En al snel blijkt dat de corrupte directrice van het hersteloord een definitieve oplossing voor ‘het probleem Alice’ in gedachten heeft, waar de rijke vader van het meisje graag voor wil betalen.

De houtgravures van John Tenniel bij Alice in Wonderland zijn al even legendarisch als het verhaal zelf; daar valt niet aan te tippen. Het is dus niet verbazingwekkend dat Spalletta en Mascolo een heel andere weg in slaan. Het tekenwerk in Alice ever after is modern, maar met een inkleuring die geloofwaardig ‘Victoriaans’ aandoet. Het uiterlijk van Alice is ook helemaal van deze tijd en draagt bij aan het bizarre karakter van het verhaal: met ultralange wimpers en opgespoten lippen beweegt zij zich door Wonderland, dansend met wrattige kobolden en allerhande fabeldieren.

Ook het absurdisme en het spel met taal van Lewis Carrolls oorspronkelijke verhaal zijn moeilijk te overtreffen. Een ander sterk punt was de vaart waarmee de kleine Alice in telkens nieuwe, zonderlinge situaties belandde. In Dan Panosians strip ligt het verteltempo een stuk lager, en de ontknoping komt niet als een verrassing. Toch roept dit voorspelbare einde vragen op en maakt het nieuwsgierig naar méér, en dat is knap. Het past ook bij de geschiedenis van Alice in Wonderland als verhaal, want daarvoor geldt: er is altijd een volgende versie.

Dan Panosian, Giorgio Spalletta, Fabiana Mascolo – Alice ever after, BOOM Studios, 132 pagina’s, €18,16.