Strips

Nieuwe bubblegum van Christophe Arleston: een steampunk-manga-theaterstuk

Hoeveel introductie behoeft Christophe Arleston nog? Ruim 15 miljoen albums zijn wereldwijd verkocht van strips waarvoor deze Fransman de scenario’s schreef, waarvan meer dan de helft alleen al van zijn succesreeks Lanfeust van Troy en alle daarvan afgeleide series. Vanaf zijn eerste series De cartografen en Leo Loden, tot later Tandori, Askell, Sinbad of verkoophit Ythaq: welk genre hij ook beoefent, Arlestons naam op de omslag van een album staat vrijwel altijd garant voor een half uurtje pretentieloos vermaak.

Zijn oeuvre is inmiddels zó enorm dat er niet meer tegenop te vermaken valt. Lang niet alles is vertaald in het Nederlands en eerlijk is eerlijk, dat is niet in alle gevallen even erg. Wie zo veel schrijft als Arleston (echte naam Pelinq) gaat zichzelf vanzelf een keer herhalen. En zelfs de grootste liefhebber van het komische sciencefiction- en fantasy-genre dat hij veelal beoefent, wordt niet meer door elk nieuw Arleston-project verrast. Maar het eerste deel van het tweeluik Het curieuze epos over de wereld die niet meer wilde draaien verdient toch nadere aandacht.

Al was het maar omdat Arleston het idee voor een strip over een wereld die stopt met draaien al veel eerder in zijn carrière had om samen met Moebius/Jean Giraud uit te werken. Maar de grootmeester werd ziek, kwam te overlijden en het idee verdween in de ijskast. Totdat Arleston een album maakte in de Elfen-reeks met de Italiaanse tekenares Dana Dimat (Zwartgeschubd, verschenen bij Daedalus) en hij het idee weer afstofte om nog eens met haar te kunnen samenwerken aan een wereld die hij zelf verzonnen had (voor wie het niet kent: Elfen is een serie waaraan wisselende duo’s steeds een album afleveren binnen hetzelfde universum).

Het curieuze epos over de wereld die niet meer wilde draaien is opgezet als een theaterstuk in verschillende aktes die aan elkaar worden gepraat door twee nieuwsgierige vogels die de gebeurtenissen becommentariëren. Die gebeurtenissen spelen zich af op Ordane, een mini-planeetje ergens heel ver hier vandaan waar de jonge Altek zich opmaakt om gekroond te worden tot keizer. Maar zijn oom Impolyte, die sinds de dood van Alteks vader tijdelijk als regent optreedt, is niet van plan de macht uit handen te geven. Nadat verschillende aanslagen op Altek zijn mislukt, grijpt Impolyte zijn kans wanneer de planeet om onverklaarbare redenen ineens stopt met draaien. Altek wordt op expeditie gestuurd om de oorzaak te achterhalen. Een expeditie waarvan hij wat zijn oom betreft niet meer terugkeert.

Het curieuze epos over de wereld die niet meer wilde draaien is een eclectisch geheel van allerlei genres. Zoals in veel andere fantasy-reeksen die Arleston maakte, zijn figuren met botsende karakters tot elkaar veroordeeld in een vreemde wereld, wat veelal tot grappige dialogen en situaties leidt. Dit keer is de omgeving een soort steampunk-wereld vol gekke machines en draken die dienst doen als rijdier. Maar bovenal introduceert Arleston in zijn nieuwe reeks allerlei manga-invloeden.

Dimat tekent de figuren met grote manga-ogen en wapperende manga-haren, die acteren volgens het manga-idioom vol overdreven kinderachtige expressie en typische manga-slapstick. Gek genoeg werkt die rare mengeling van invloeden best verfrissend. Na alle fantasy-reeks die Arleston al heeft geschapen leest Het curieuze epos over de wereld die niet meer wilde draaien als iets nieuws.

Met dit tweeluik (het eerste deel verscheen in het Frans al twee jaar geleden, dus hopelijk laat het slot niet lang meer op zich wachten) wil Arleston boven alles een smakelijke bubblegum-strip afleveren: mierzoet en voor eenmalig gebruik. Maar bubblegum kan af en toe een lekker tussendoortje zijn. In zoverre is zijn opzet geslaagd.

En wie weet lukt het hem ook om met deze lichtvoetige mengeling van Europese fantasy met manga een brug te slaan naar een nieuw jong publiek. Want dat moet zelfs massaverkopers als Arleston toch af en toe zorgen baren: de groei van de verkoop van strips komt in Frankrijk vrijwel volledig van vertaalde Japanse manga. Van de 85 miljoen verkochte strips vorig jaar in Arlestons thuisland, kwam meer dan de helft (48 miljoen) uit Japan. In de top-10 van best verkochte strips stonden zes manga’s. Vooral jongeren keren zich af van de traditionele Franco-Belgische stripschool. En hoewel Arleston nog steeds enorme aantallen verkoopt, zal zelfs hij af en toe bang zijn dat het publiek de interesse in zijn werk verliest. In zoverre heeft hij met het vlot vertelde Het curieuze epos over de wereld die niet meer wilde draaien weer een nieuw ijzer in het vuur.

Christophe Arleston & Dana Dimat – Het curieuze epos over de wereld die niet meer wilde draaien 1. Dark Dragon Books. 80 pagina’s. € 12,95