In 2016 maakte Corentin Rouge deel één van het epos Rio en presenteerde zich daarmee als een tekenaar met grote ambities. In vier delen volgden we de rise and fall van een bendeleider in de sloppen van Rio (duh), waarbij ieder deel weer een stukje rauwer en meer gewelddadig werd. De combinatie van pijnlijk realisme en een ijzersterk verhaal (door Louise Garcia) maakte Rio een knaller van een strip, perfect geschikt voor verfilming.
Nu komt Rouge met Sangoma – De verdoemden van Kaapstad, de overtreffende trap. Het scenario is ditmaal geschreven door Caryl Férey, die eerder de bestseller Zulu schreef, ook al zo’n bitterhard verhaal.
Sangoma speelt zich af in Kaapstad (duh) en verhaalt over de gebeurtenissen op een wijngaard. Deze is ooit begonnen door blanke boeren en nog steeds in eigendom van de familie, zij het lang niet meer in florerende staat. Het personeel van het bedrijf bestaat goeddeels uit zwarte werknemers, waarvan een deel al ten tijde van het apartheidsregime op de wijngaard aanwezig was. Op een dag wordt er een moord gepleegd op het landgoed en vanaf dat moment volgen we het perspectief van luitenant Shepperd, die het onderzoek naar de moordenaar leidt. Hij ontdekt dat er veel meer achter de moord zit dan gedacht en wordt meegesleept in een diepe tunnel van trauma en geweld.
Een op het oog simpel plot, dat zich daarentegen afspeelt tegen de complexe achtergrond van grote politieke en raciale spanningen in Zuid-Afrika. De roze wolk van het Mandela-tijdperk is verdwenen en de bittere realiteit is dat het land nog steeds verscheurd is, zij het nu niet meer bij wet maar door haar verleden. De moord blijkt een uitvloeisel te zijn van veel grotere conflicten die zich in het duister afspelen.
Door het kleine (het onderzoek van Shepperd) steeds te vermengen met het grote (het politieke steekspel en de hypocriete machthebbers), wordt het probleem in brokjes opgediend. Een knappe truc om een dergelijk zwaar onderwerp behapbaar te maken. Het verhaal ontwikkelt zich in een razend tempo en voelt aan – meer nog dan in Rio – als een harde actiefilm. De ontploffingen, schietpartijen en achtervolgingen doen duizelen en er wordt zelden wat rust genomen. De tekeningen van Corentin Rouge zijn schitterend en lenen zich perfect voor dit genre.
Toch is er ook heel wat aan te merken op het boek. Voor diegenen die Rio hebben gelezen is er weinig nieuws onder de zon. Weer sloppenwijken, weer veel geweld, weer vreselijke armoede, weer raciale conflicten, weer voodoo. Met het verplaatsen van Rio naar Kaapstad is er weliswaar een andere situering, het uitgangsprincipe blijft echter hetzelfde. Hoe knap ook getekend, het voelt her en der toch aan als een regelrechte kopie. Ook wordt er te weinig gas teruggenomen, het verhaal is als een rit in een achtbaan zonder pauze. Dat is zonde, want met meer ruimte om te ademen zou de actie beter tot zijn recht komen. Nu komt het afgeraffeld over, alsof er eigenlijk meerdere delen hadden moeten komen.
Wanneer Sangoma op zichzelf bekeken wordt, dan staat er zeker een blockbuster van een strip waar genoeg plezier aan te beleven is, maar het is te hopen dat het onmiskenbare talent van Corentin Rouge in de toekomst eens uitgedaagd wordt een andere omgeving en plot te tekenen.
Caryl Ferey & Corentin Rouge – Sangoma: De verdoemden van Kaapstad. Dark Dragon Books. 144 pag. hardcover. € 34,95