Strips

In de strips van Pascal Rabaté ga je zelfs van de slechterik houden

Onder-de-Kiezels-Schuilt-het-StrandWie nog nooit iets heeft gelezen van de Fransman Pascal Rabaté doet zichzelf tekort. Zijn verhalen onderscheiden zich van al die honderden titels die elk jaar verschijnen door Rabatés meesterlijke vertelkunst. Zijn nieuwst album Onder de kiezels schuilt het strand is daar geen uitzondering op.

Waar Rabaté als geen andere stripauteur mee speelt, is de kracht van suggestie bij de lezer. Het verhaal wordt niet zozeer uitgebeeld in de tekeningen, als wel in dat wat zich buiten de kaders van de tekeningen afspeelt. Net als in zijn vorige werk staan ook in Onder de kiezels schuilt het strand de personages veelal slechts deels afgebeeld. Hun hoofden of lichamen worden abrupt afgesneden door de grenzen van de tekening waarbij de personages kijken naar iets wat zich buiten de tekening afspeelt. Daarmee weet Rabaté als een volleerd beeldregisseur de fantasie van zijn publiek te prikkelen die in de afgebeelde scènes wordt gezogen en alle niet uitgebeelde informatie zelf invult. Rabaté weet er op elke pagina spanning mee op te wekken. Daar heeft hij weinig tekst voor nodig. Mede door de ervaring die hij opdeed op de Japanse mangamarkt, neemt Rabaté meer dan veel van zijn Europese collega’s de ruimte om handelingen uit te beelden. Met hier en daar slechts een korte dialoog als enige onderbreking in het leestempo.

Onder de kiezels schuilt het strand p.11In Onder de kiezels schuilt het strand worden drie zonen van rijke ouders langzaam meegelokt in een complot van een bende inbrekers. Veel vakantiehuizen aan de Bretonse kust staan leeg aan het einde van de zomer en de drie zoons mogen van hun ouders nog een paar weken alleen achterblijven voor hun studies beginnen. Edouard, Francis en Albert zijn nieuwsgierig naar het leven en smachten naar hun eerste seksuele ervaring met een meisje. Het blijkt hun zwakke plek.

Onder de kiezels schuilt het strand p.11De intrige van dit album heeft niet eens zoveel om het lijf. Maar dat hoeft een sterk album niet in de weg te staan. Net als in Rabatés andere werk, zijn zijn personages alledaagse personen met slechte karakters waarbij hij vooral de schijnwerpers zet op hun goede kanten. Weinig auteurs houden zo van mensen als hij en dat merk je ook weer in Onder de kiezels schuilt het strand. Uiteindelijk is niemand echt slecht. Elk personage kun je als lezer vergeven om zijn of haar fouten, omdat je hen begrijpt. Het zorgt er ook voor dat het ietwat zoetsappige einde van dit album de boel niet om zeep helpt. Je leeft als lezer zó met de personages mee, dat je hen alle geluk van de wereld gunt.

Onder de kiezels schuilt het strand p.11Maar Rabaté is dan ook een meester in het tot leven wekken van figuren op papier. Dat lukte hem met zijn meesterwerk Ibicus, met Een tweede jeugd, met Een maria van plastic en zelfs een alledaags dagje strand van willekeurige badgasten wist hij in Leve de branding zo geloofwaardig weer te geven dat je het zout van het zeewater op je lippen proefde.

In een interview vertelde Rabaté ooit dat hij wist wat hij later voor soort strips wilde gaan maken, toen hij als jonge tiener Goudard las van Jean-Pierre Gibrat en Jacky Berroyer – waarvan begin jaren tachtig het eerste deel nog is vertaald door uitgeverij Yendor. “Voor mij was het echt een ontdekking dat strips ook over het alledaagse leven kunnen gaan”, schreef hij ooit in een essay. Inmiddels kan risicoloos gesteld worden dat Rabaté de auteurs die hem destijds beïnvloed hebben, ruimschoots voorbij is gestreefd. Rabaté is een rasverteller waarvan elk album boven de middelmaat uitsteekt.

Pascal Rabaté – Onder de kiezels schuilt het strand. Concerto Books. 148 pagina’s. hardcover. € 32,99