Strips

De Spectaculairen: levensreddende blundertocht in sfeervol Parijs

De SpectaculairenOnlangs verscheen bij Silvester Strips de Nederlandse vertaling van het eerste deel van De Spectaculairen, een stripserie van scenarist Régis Hautière (bekend van De oorlog van de Lulu’s en Aquablue) en tekenaar Arnaud Poitevin, met inkleuring door Christophe Bouchard. Voor wie het werk van dit Franse trio niet kent en afgaat op de (lovende) recensies die tot nu zijn verschenen, is deze eerste kennismaking met De Spectaculairen geen teleurstelling. Om een eerdere Kort van Stof-recensie op deze website aan te halen: ‘De makers hadden duidelijk plezier bij het maken van de strip en dat zet zich moeiteloos over op de lezer’. ‘Plezier’ (met een hoofdletter) is inderdaad een woord dat deze strip karakteriseert!

De SpectaculairenDe Spectaculairen 1: Het Cabaret der Schaduwen speelt in het Parijs van 1909. In de Franse hoofdstad heeft het publiek reeds kennisgemaakt met het fenomeen film, en dit betekent een zware klap voor het theater. De obscure artiestengroep ‘Het Cabaret der Schaduwen’ vertoont haar kunsten dan ook voor de spreekwoordelijke halve man en een paardenkop. Meer concreet gesproken zit er een man met een half gezicht in de zaal. Het is de gesjeesde uitvinder professor Prosper Pipolet, en hij klapt zijn handen stuk. De professor heeft een belangrijke uitvinding gedaan: een reusachtige bom die de hele aarde kan vernietigen en daarom garant staat voor universele vrede. Maar het ontwerp is gestolen door de louche industrieel Victor Stingler, die er ongetwijfeld snode plannen mee heeft.

De SpectaculairenProfessor Pipolet is diep onder de indruk van de bijzondere kunsten van het schaduwcabaret en biedt hen tienduizend francs aan, als zij mee willen helpen de gestolen bom te traceren en saboteren. Maar helaas bestaan de ‘magische’ krachten van de theatergroep grotendeels uit trucage en illusie: de sterkste man ter wereld wordt door een korset bij elkaar gehouden; de menselijke weerwolf heeft een bontallergie en eeuwige loopneus en verder hangt de hele act van onzichtbare kabels en nepsnorren aan elkaar. Teleurgesteld druipt de professor af, om de volgende avond even zo vrolijk terug te komen met hetzelfde voorstel. Hij blijkt bij de diefstal van zijn uitvinding, naast zijn halve gezicht, ook de nodige hersencellen te zijn kwijtgeraakt en sukkelt met zijn geheugen. De artiestengroep, die bankroet is, neemt zijn aanbod aan. Het is het startschot voor een avontuur waarin van alles spectaculair misgaat, met name als Professor Pipolet het gebruik van diverse, nog niet geteste, uitvindingen van zijn hand aanbiedt voor het klaren van de klus. Want: ‘Dit is een mooie gelegenheid om nog wat aanpassingen te doen!’

De SpectaculairenDe Spectaculairen is een met vaart verteld verhaal, vol geslaagde beeldgrapjes en rake dialogen en met aansprekende karakters. De sterkste man ter wereld, de menselijke kanonskogel en de helderziende vrouw zijn kermisfiguren met eeuwigheidswaarde en zij worden hier op originele, humorvolle wijze gepresenteerd. De ‘wapens’ waar zij de beschikking over hebben functioneren allemaal net niet, het zijn als het ware prullenbakmodellen van latere grote uitvindingen. Ze werken vooral op de lachspieren.

Silvester Strips lijkt met De Spectaculairen een veelbelovende stripserie in huis te hebben gehaald. Het enige minpuntje zijn de wat vreemde spelfoutjes die in de Nederlandse vertaling zijn geslopen (meganische, het doet me deugt). Maar dat mag de pret niet drukken. Als de hoofdrolspelers aan het eind van het verhaal in een sfeervol Parijs’ café het glas heffen op de avonturen die nog komen, toost de lezer van harte met ze mee.

Régis Hautière en Arnaud Poitevin. De Spectaculairen 1: Het cabaret der schaduwen. Silvester Strips. 56 pagina’s. € 19,95