Het debuut van Sasha Jovanovich werd drie jaar geleden lauw ontvangen. Zijn album Het konijn over een massamoordenaar die reïncarneert in een wit konijntje dat zich splitst in heel veel andere konijntjes om vervolgens het evenwicht in het universum te herstellen door jacht te maken op het kwaad dat zich manifesteert in de vorm van een hond en een vogel, was op zijn zachtst gezegd lastig te volgen. Uiteindelijk wilde Jovanovich in dat album te veel verhaallijnen en ideeën samensmeden en dat maakte het scenario er niet evenwichtiger op.
Maar hij heeft van zijn fouten geleerd, zo blijkt uit zijn nieuwe album Draver 1. In dit album heeft het konijn het lichaam van de advocaat Stevan Apostolovic ingenomen, in de Zuid-Servische stad Nis in 1933. Hij ontmaskert een bankdirecteur die een pact met het kwaad heeft gesloten en herstelt de orde in dit universum.
Jovanovich neemt nu meer de tijd om een verhaallijn uit te werken, maakt minder gebruik van onnavolgbare dialogen en bouwt zijn pagina’s rustiger op met grotere plaatjes. Het resultaat mag er zijn. Liefhebbers van het werk van Moebius doen aan Draver 1 geen miskoop. Niet dat Jovanovisch grafisch even briljant is als Moebius (zijn tekenstijl lijkt eerder beïnvloed door Mike Mignola), maar de esoterische sciencefiction uit reeksen als De wereld van Edena keert ook terug in Draver 1. Sommige details en verwijzingen naar holistische oerkrachten zijn zó zweverig dat ze je als lezer slechts met vraagtekens opzadelen, maar dat staat het volgen van de rode lijn in het verhaal dit keer niet in de weg.
Wie zich openstelt voor het gegeven dat je in Jovanovich wereld kunt reizen tussen verschillende universa en niet meteen begint de kotsen als een personage magische dingen doet of zijn energieveld verandert en transformeert in een ander wezen, kan zich heerlijk laten meevoeren in dit verder prachtig vormgegeven verhaal. Sterker nog: wie zich eraan overgeeft zal merken dat Draver 1 een bijna hypnotiserende ervaring is. Knap werkt Jovanovich toe naar het pagina’s lange, tekstloze slotakkoord. Op inventieve wijze speelt hij met het leestempo door te wisselen in de grootte van plaatjes en in de detaillering van zijn tekeningen.
Naar eigen zeggen heeft Jovanovich meer dan twintig jaar gewerkt aan zijn debuut Het konijn. Zijn nieuwe album was er een stuk sneller. Mogelijk dat het daardoor een coherenter geheel is geworden. Inmiddels werkt Jovanovich vanuit Kroatië aan een nieuw album over het witte konijn. Als hij deze lijn doorzet, is dat iets om naar uit te kijken.
Sasha Jovanovich – Draver 1. Scratch Books. 232 pag. harde kaft. € 29,95