Met de komst van hun jeugdimprint Diedeldus heeft uitgeverij Daedalus de Nederlandstalige jeugd alvast verblijd met een reeks verfrissende strips. Nieuwe strips voor kinderen lijken sinds enkele jaren niet langer voorbehouden te zijn aan de klassieke (Vlaamse) strips uit de koker van Standaard Uitgeverij. Verschillende kleinere stripuitgevers wagen zich ook aan een eigen fonds voor kinderen en Standaard zelf brengt alsmaar meer uiteenlopende kinderstrips uit in vertaling. Het aanbod in de winkels kan er maar wel bij varen.
Klaw is een strip die van bij de eerste bladzijde bijzonder aantrekkelijk oogt. Joël Jurion is begiftigd met bakken tekentalent en heeft een dynamische stijl ontwikkeld die op een perfecte manier invloeden van Europese strips, manga en comics verenigt. Het resultaat zijn pagina’s die vol actie en drama zitten en die de lezers gedurende het hele album op het puntje van hun stoel houden. Ook scenarist Antoine Ozanam heeft hierin verdiensten. Hij houdt de plot van deze eerste delen helder en eenvoudig, maar zet toch ook voldoende vlaggetjes uit om de lezer benieuwd te houden naar het vervolg.
En vervolg zit er overigens in overvloed aan te komen, aangezien er in het Frans al 13 delen van deze reeks verschenen. Sinds 2013 verschijnen er geregeld nieuwe delen, die allemaal van de hand van dezelfde makers zijn. Doorheen de jaren is Klaw uitgegroeid tot een succesnummer in het fonds van Le Lombard. Diedeldus heeft alleszins heel wat materiaal liggen om er een stevig tempo in te houden.
Angelo Tomassini draagt een geheim met zich mee. In moeilijke situaties verandert hij in een tijger-man, die onklopbaar lijkt. Die transformatie lijkt ook een soort legende, want bewijzen zijn er nooit. Tegelijk leeft Angelo al van jongs af aan in een leugen. Wanneer blijkt dat zijn vader één van de leidende maffiosi in de stad is, voelt hij zich bedrogen en belachelijk gemaakt. Plots blijkt zijn lijfwacht Dan dan ook nog eens in een tijger-man te kunnen veranderen.
In de twee eerste delen schiet het verhaal meteen uit te startblokken en krijgen we meteen het verhaal achter de Dizhi, de vermenselijkte dierenfiguren, waardoor het hele verhaal van Angelo meteen naar een episch en wereldwijd niveau opgetild wordt.
Ondanks die epische schaal van het verhaal en de steeds maar toenemende fantasy-elementen, houden de makers voldoende focus op het verhaal van Angelo, waardoor Klaw tot het einde meeslepend blijft en je als lezer echt meeleeft doorheen alle onwaarschijnlijke gebeurtenissen die hij meemaakt. Net die combinatie van down to earth-elementen met de grootse fantasy-scènes en gevechten, maakt van Klaw een strip die van bij het eerste deel echt overtuigt. Aarzelende introductiedelen zijn niet aan de orde, Jurion en Ozanam schieten razend uit de startblokken en houden tot aan het einde van het tweede deel het tempo alvast hoog.
De heren Jurion en Ozanam zijn in ons taalgebied nog geen ronkende stripnamen. Van Jurions debuutreeks Anachron (op scenario van Thierry Cailleteau) werden begin jaren 2000 wel vier delen vertaald door de roemruchte uitgeverij Blitz. Voor Ozanam is Klaw meteen zijn debuut in het Nederlands, hoewel hij in het Frans al tientallen scenario’s schreef. Met de openingsdelen van Klaw hebben beide in elk geval een indrukwekkend visitekaartje afgegeven.
Joël Jurion & Ozanam – Klaw 1: Ontwaken & 2: Tabula Rasa. Diedeldus. Elk deel 48 pag. kleur, softcover. € 8,95