Nieuwsbrief

Strips

Furore 26 toont de charme van pastiches en plagiaat

Furore-26Piet Schreuders is een bekende Nederlandse grafisch ontwerper die zijn werk meerdere malen bekroond zag. Toch zal hij bij de meeste mensen vooral bekend zijn dankzij zijn tijdschriften, De poezenkrant en Furore, waarvan hij niet alleen vormgever is, maar ook redacteur en uitgever. Schreuders is bovendien verknocht aan strips, hij was in de jaren 70 zelfs korte tijd stripmaker en het mag dan ook geen verrassing heten dat Furore 26 (afgelopen september verschenen) een special is, geheel gewijd aan het beeldverhaal. Bijzonder is dat het niet een verzameling willekeurige artikelen over strips bevat, maar dat er voor een (extra) thema is gekozen, namelijk gekopieerd stripmateriaal (waarschijnlijk geïnspireerd door Schreuders eigen Kwik en Flupke pastiches).

Samplerman
Samplerman

Dit thema is het meest letterlijk terug te vinden in de stukken over Mark Smeets, die zijn eigen schetsen hergebruikte in zijn stripverhalen, Joe Orlando, die stelselmatig tekeningen van Prince Valiant overtrok en zo complete comics maakte, en Yvan Guillo alias Samplerman, die abstracte collages maakt van oude, Amerikaanse comics. Subtieler wordt het behandeld in een deconstructie van een scène uit Het gele teken, waarin het door Jacobs getekende Londen naast de toenmalige werkelijkheid wordt gelegd, en de vergelijking van Vlaamse Suske en Wiske verhalen met hun Nederlandse varianten, waarin een aantal opmerkelijke verschillen boven water komen.

Behalve bovenstaande greep uit het aanbod van artikelen, zijn er natuurlijk ook stripverhalen. Daaronder een nooit verschenen dubbele pagina van een strip genaamd Birdie door Theo van den Boogaard, een fotostrip van de Beatles, een geslaagde pastiche op De verhalen van oom Wim door Typex en zowaar een heus micro-boekje door Dèrbé (Aart Clerckx) getiteld De steen, een ode aan de strip Jaap van Rosy en Deliège.

Plagiaat door Joe Orlando
Plagiaat door Joe Orlando

Dankzij het thema, het overvloedige beeldmateriaal, de goed geschreven stukken en natuurlijk de piekfijne vormgeving, is deze Furore een zeer lezenswaardige special geworden. Mocht het nog niet duidelijk zijn, dan vermelden we voor de volledigheid nog even dat de lezer best wat ouder kan zijn om volledig van de inhoud te kunnen genieten. Dat blijkt misschien nog wel het beste uit een even opmerkelijke als effectieve keuze in de vormgeving. Schreuders heeft een groot deel van de pagina’s gedrukt in blauw, bruin, zwart-rood of bruin-oranje en heeft dit zelfs toegepast op de opmaak van het micro-boekje. Veel nostalgischer wordt het niet.

Furore 26 bevat 86 pagina’s en is te bestellen op de website furoremagazine.com voor € 12,20 plus verzendkosten. Op de website van De poezenkrant zijn adressen te vinden van winkels waar hij mogelijk ook los te koop is.