Strips

Quentin over Tarantino: kritiekloos en tjokvol naslagwerk over briljante filmmaker

Laat vooraf duidelijk zijn dat iedereen die zelden of nooit een film van Tarantino zag deze graphic novel beter kan overslaan. Gelukkig zal dat de hoeveelheid lezers niet meteen uitdunnen, de regisseur is nog altijd onnoemelijk populair.

De stripmaker Amazing Améziane is in Nederland niet al te bekend, maar heeft in Frankrijk al een aardige naam opgebouwd. Hij werkt aan een reeks graphic novels over de filmwereld en Quentin over Tarantino verschijnt hier als eerste van een hele reeks (next up: Scorcese!). Het werk is een biografie over de man die in de jaren ’90 zijn eigen filmgenre creëerde en wiens oeuvre sindsdien een mythische status heeft aangenomen. Ameziane aanbidt Quentin Tarantino en hij doet absoluut geen moeite dit te verbergen.

Stripbiografieën zijn niet altijd even boeiend, zeker diegenen die ontstaan zijn vanuit heldenverering. Een te roze bril leidt vaak tot een saaie opsomming van de levensstappen van de hoofdpersoon, leuk maar niet per se lezenswaardig. Améziane kiest (daarom?) voor een ongebruikelijke stijlvorm die eerst even wennen is. Hij laat Tarantino (“QT”) interviewen in verschillende periodes van zijn leven. Zo zien we de Tarantino uit 1997 – angry young man die net wereldfaam heeft behaald met Pulp Fiction – afgewisseld met QT 2022, een man die terugkijkt en al werkt aan zijn nalatenschap. Het duurt even voordat dit concept indaalt.

De eerste hoofdstukken is het vooral een stortvloed aan oneliners en arrogantie die de toon zet (“Ik heb na Pulp Fiction twintig jaar gewacht om anderen de kans te geven mij te overtreffen. Twintig jaar lang heb ik mijn titel op het spel gezet”). Als dit zo 240 pagina’s doorgaat wordt het flink afzien. Gelukkig blijkt dat mee te vallen. Het interview blijft een stroef concept, maar de vondst om de jonge en oude Tarantino uiteindelijk met elkaar in gesprek te laten gaan is knap gevonden en vermakelijk.

In vogelvlucht worden we ondergedompeld in een bonte verzameling van tekenstijlen die kleur geven aan Tarantino’s jeugd en verleden. Langzaam vormt zich een beeld van wat deze man gevormd heeft tot het genie dat we inmiddels kennen, samengevat in zijn filosofie: serieuze kunst maken op basis van populaire kunst. Nu we dit punt bereikt hebben wordt het smullen voor de ware fan.

Améziane neemt ons bij de hand en leidt ons chronologisch, film voor film, door de wereld van Tarantino. Er zijn zo ontzettend veel weetjes en anekdotes te vertellen over het QT universum, dat achter alles een idee lijkt te zitten. We lezen waarom hij bepaalde acteurs kiest en hoe hij worstelt met producenten om maar zijn eigen visie te kunnen creëren. De verhalen achter de totstandkoming van Pulp Fiction of Inglourious Basterds zijn smullen. En passant wordt er nadrukkelijk ingegaan op de Harvey Weinstein (#metoo) affaire, de man die als producent de continue factor was vanaf Reservoir Dogs (1992) tot The Hateful Eight (2015). Toch is dit een van de spaarzame momenten van reflectie in een verhaal, dat daar verder weinig ruimte aan biedt.

De strip geeft een mooi overzicht voor de hardcore filmnerd en zorgt ervoor dat je direct na lezen alle films direct wil herzien. Met overal knipogen en easter eggs is de uitgave een lust voor het oog. Voor de minder puristische liefhebber is het daarentegen een erg uitvoerige beschrijving, waar het medium strip niet altijd even veel toegevoegde waarde heeft. De hoeveelheid tekst die uit de geïnterviewde stripfiguur QT komt is vaak zo groot dat de illustraties geen rol hebben. Er staan absoluut een aantal schitterende tekeningen in het boek, maar op veel plaatsen zijn de tekeningen enkel wandversiering. De gimmick van het interview is leuk en begrijpelijk, alleen het is niet sterk genoeg om het verhaal voort te stuwen. Hierdoor is Quentin over Tarantino uiteindelijk vooral een fantastisch vormgegeven naslagwerk en kritiekloze ode aan een zonder twijfel briljante filmmaker.

Amazing Améziane – Quentin over Tarantino. Sherpa. 240 pagina’s hardcover. € 34,95.