Strips

Bonhomme en Nury zetten de geschiedenis vakkundig naar hun hand met tweede deel van Keizerin Charlotte

Vorig jaar was De prinses en de aartshertog één van de meest gewaardeerde stripalbums bij het lezerspubliek. De start van het drieluik was voor scenarist Fabien Nury en tekenaar Matthieu Bonhomme een echt droomscenario. Zowel de pers als het brede publiek vielen massaal voor het verhaal over Charlotte die het van prinses tot keizerin schopte. Nury liet zich sterk inspireren door het verhaal van het Belgische koningshuis maar gunde zichzelf tegelijkertijd ook voldoende vrijheid om zijn verhaal voldoende spannend en fris te houden. Keizerin Charlotte is dan in essentie ook geen historische strip, maar een familieverhaal vol spannende plotwendingen en intriges. Het wordt haast een leuk gokspel welke draai de scenarist weer op de volgende bladzijde voor zijn personages in petto heeft.

Aan het einde van het eerste deel was Charlotte samen met haar man aartshertog Maximiliaan onderweg naar Mexico, om daar de keizerlijke kroon te aanvaarden. Maximiliaan is een lid van de familie der Habsburgers, zowat de machtigste familie van Europa uit die tijd. Dit maakt dat hij als broer van een keizer een speelbal is in de politieke spelletjes op het internationale toneel. Charlotte ziet haar zwakke man steeds verder af glijden van de trotse figuur die hij was toen ze elkaar leerden kennen. Charlotte neemt steeds sterker haar lot in eigen handen.

In dit tweede deel komen Charlotte en Maximiliaan aan in Mexico. Na een start met veel ambities en goede bedoelingen valt Maximiliaan al snel weer ten prooi aan zijn zwakheden. Nog meer dan voordien is het eigenlijk Charlotte die de keizerlijke verantwoordelijkheden opneemt. Fabien Nury blijft ook in dit tweede deel een meester in het uitzetten van zijn plot. Het leestempo is gelijkmatig en nergens overhaast. Enkel de verhaallijn waarbij Charlotte een affaire begint met haar persoonlijke raadgever Eloin, is wat te futiel om te overtuigen. Op die momenten lijkt Keizerin Charlotte eerder een aflevering uit de Bouquet-reeks dan een indrukwekkend epos over een sterke vrouw. Het is vooral een verhaalwending die al net iets te vaak door scenaristen uit de kast gehaald werd om een plot vooruit te duwen. Maar voor het overige blijft ook in Het rijk het verhaal bijzonder kwaliteitsvol van opzet. In het slotdeel zal dan de climax volgen van alle opgebouwde spanning.

Ook in dit deel heeft Fabien Nury Matthieu Bonhomme aan zijn zijde. Bonhomme is zonder twijfel één van de meest getalenteerde striptekenaars van zijn generatie. Zijn eerste (deels) vertaalde reeks was De heer der dolende zielen. Het blijft een onrecht waarom die vijfdelige reeks zelfs na twee pogingen niet volledig in het Nederlands vertaald kon worden. Nadien werkte hij aan heel uiteenlopende projecten, gaande van jeugdstrips (Esteban), over humoristische westerns (Texas Cowboys) tot een hommage aan Lucky Luke (De Moordenaar van Lucky Luke). Hoewel zijn tekenwerk niet bijzonder extravert of explosief is, blijkt uit zijn strips een enorme kennis van het medium. Bonhomme gidst zijn lezers op een bijna harmonieuze manier over de bladzijden , wat ook in deze Keizerin Charlotte weer op een indrukwekkende manier gebeurt.

Met dit tweede deel gaan Nury en Bonhomme dus zeker en vast verder op de succesvolle weg die ze eerder insloegen. Nu wacht ons enkel nog de ontknoping in het derde album, een ontknoping waarover de verwachtingen behoorlijk hoog genoemd mogen worden.

Matthieu Bonhomme & Fabien Nury – Keizerin Charlotte: 2. Het rijk. Blloan. 74 pagina’s. Hardcover. € 18,95.