Berichten

Mijn top 5: B. Carrot

Kies vijf boeken die je goed vindt en die je gevormd, beïnvloed of geïnspireerd hebben als stripmaker. Die vraag stelden we aan niet zomaar een aantal stripmakers: wij kozen voor striptekenaars die we tegenkwamen op de Nieuwe Garde stripmarkt, bij de presentatie van Dit lichaam van ons in Haarlem en op plekken waar veel jonge makers zijn. Met het idee dat dat vast spannende lijstjes oplevert. In de derde aflevering van deze zomerserie:

B. Carrot

Opmerkelijk is dat ik veel boeken in mijn verzameling heb die ik esthetisch onwijs mooi, virtuoos en indrukwekkend vind. Waar ik altijd in terugkijk voor inspiratie van lijnwerk, kleurgebruik, découpage of pagina-opzet. Maar voor mijn top vijf kies ik toch voor het verhaal. Of nog specifieker: waar de combinatie van verhaal en tekenstijl elkaar aanvullen en versterken. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een goed in elkaar gezet verhaal met creatieve storytelling.

1 Eleanor Davis – The hard tomorrow (Drawn & Quarterly)

Ik wist meteen dat ik een boek van Eleanor Davis zou kiezen voor mijn top 5. Ik ben een enorme fan van haar werk. Ze is geweldig sterk, zowel als verteller en als tekenaar, en ik vind dat ze een buitengewone manier heeft om vorm en inhoud samen te laten werken. Eigenlijk wat strips horen te doen.

Haar kleurwerk is prachtig, en toch heb ik gekozen voor een boek in zwart-wit. Ik kon me meteen identificeren met het hoofdpersonage van The hard tomorrow, en niet alleen omdat het een alternatieve vrouw is die protesten organiseert. Het komt vooral door het talent van Davis om getekende personages tot leven te brengen door de juiste houdingen en gezichtsuitdrukkingen te tekenen, precieze simpele lijnen te zetten die haar personages herkenbaar en menselijk maken. De dialogen zijn goed geschreven waardoor ik haar meteen geloof en direct in de wereld zit die ze schetst. In The hard tomorrow is het persoonlijke en het politieke in evenwicht en  het laat op een soms subtiele en soms directe manier zien hoe sociaal-politieke omstandigheden effect hebben op het individu. Daar kan ik me zeker in vinden.

2 Keum Suk Gendry-Kim – Grass (Drawn & Quarterly)

Ik heb voor Grass gekozen omdat het een belangrijk en gevoelig werk is. Het pakt een pijnlijk stuk geschiedenis aan, namelijk de Japanse bezetting van Korea tijdens WO II, en specifiek de systematische, seksuele uitbuiting van Koreaanse meisjes en vrouwen door de Japanse soldaten. Gendry-Kim benadert dit zeer kwetsbare thema met begrip en respect en maakt gevoelig en indrukwekkend gebruik van de kracht van het tekenen om emotie te tonen. Penseelstreken van zwarte inkt maken ruimte voor inbeelding, en de vele stille landschapsscènes bieden momenten om te ademen en te reflecteren. Grass is zwaar, kritisch en scherp maar ook teder en vol emotionele diepgang. De vorm die Gendry-Kim heeft gekozen, om het waargebeurde verhaal van één vrouw te vertellen, en daardoor de onmogelijke werkelijkheid van oorlog en trauma te belichten, geeft het boek veel kracht, en dat spreekt me aan. Ik heb er veel van geleerd, veel bij gevoeld, en werd herinnerd aan hoeveel emotie simpele lijnen teweeg kunnen brengen.

3 Rutu Modan – Tunnels (Drawn & Quarterly)

tunnels_coverRutu Modan is een talentvolle storyteller. Tunnels is een spannend, emotioneel en avontuurlijk boek dat sociaal commentaar levert en tegelijkertijd heel erg grappig is. Ik moest hardop lachen, ik werd ontroerd, verrast, en toen ik de laatste bladzijde omsloeg, draaide ik het boek meteen om en begon het opnieuw te lezen. In Tunnels neemt Modan verschillende elementen uit de complexe, ingewikkelde en absurde Israëlische samenleving en politieke realiteit, gooit ze in een meesterlijk avontuurlijke plottwist-keukenmachine en creëert zo een unieke leeservaring. En ondanks alle – bijna slapstick achtige – gekte slaagt ze erin zeer menselijke personages neer te zetten, diep verbonden met elkaar en de plek waar ze wonen. Modans tekenstijl en kleurgebruik versterken en benadrukken de ruimte tussen het serieuze en het speelse.

4 Lee Lai – Stone Fruit (Fantagraphics)

Stone fruit is een diep gevoelig verhaal. Queer, persoonlijk, en het raakt verschillende aspecten van de emotionele complexiteit van het mens-zijn. Lai creëert realistische personages die zowel onvolmaakt, mooi, als herkenbaar zijn. Tegelijkertijd maakt ze gebruik van de vrijheid die strips bieden: ze brengt realisme en fantasie naadloos samen. Deze vertelwijze is iets waar ik zelf (nog) geen gebruik van maak, maar ik heb er zeker een fascinatie voor: de grenzen van het realisme oprekken zonder dat het de waarheden van het leven tekort doet.

5 Judith Vanistendael & Zidrou – De walvisbibliotheek (Oogachtend)

Het is geen geheim dat ik Judith Vanistendaels werk heel inspirerend vind. Ik twijfelde tussen verschillende boeken van haar, maar heb deze gekozen puur omdat ik er onverwachts van moest huilen. De walvisbibliotheek slaagt erin om écht een boek voor alle leeftijden te zijn, fantastisch mooi, meeslepend en ontroerend. Ik vind de découpage creatief en speels, en de kleuren prachtig. Het is een mooie toevoeging aan een lijst, die hopelijk aanzet tot het lezen van boeken, juist omdat De walvisbibliotheek onder andere gaat over het lezen van boeken.