Strips

Het Verval toont de gevolgen van een herkenbare pandemie

Het verval 1 OmslagDe Zwitser Jared Muralt is een stripmaker die met een klein oeuvre al een stevige indruk nagelaten heeft bij een steeds internationaler publiek. Zijn eerdere one-shot Hellship werd in 2015 vertaald bij uitgeverij Gorilla, een imprint van de betreurde uitgeverij Strip2000. Toen viel zijn naam nog niet zo op tussen de vele andere albums met vliegeniersavonturen. Hij begon steeds meer vanuit de mede door hem opgerichte studio BlackYard te werken, waarvoor hij opvallende boeken maakte op de grens van non-fictie en strip. Hij begon ook aan The Fall, een stripproject dat hij eerst in losse comics publiceert en later bundelt in albums. Dit eerste Nederlandstalige deel bevat de eerste twee comics. Een tweede album staat overigens al op het punt van verschijnen, Silvester houdt het tempo er stevig in.

Het verval 1 02Op zich is het uitgangspunt van Het Verval niet bijzonder verfrissend. We volgen Liam, een huisvader die door een wereldwijde pandemie zijn vrouw kwijtraakte en nu alleen voor zijn twee kinderen moet zorgen in een wereld die langzaam maar zeker ten onder gaat. Waar Het Verval wel meteen mee scoort, is met de menselijke en zorgvuldig opgebouwde manier waarop het verhaal zich ontwikkelt. Muralt toont zich minder geïnteresseerd in het buitensporige geweld of de catastrofale effecten van een dergelijke pandemie. Het gaat hem veeleer om de effecten op individuen en hun omgang met elkaar. Aan het einde van dit album overtuigt deze wereld door zijn realisme en overtuigen de personages door hun herkenbaarheid.

Het verval 1 01De tekeningen van Jared Muralt sluiten aan bij het realisme van een Moebius. Zijn kleurgebruik mag zeker ook niet onvermeld blijven. Muralt is verantwoordelijk voor het verhaal, de tekeningen en de kleuren. Hij varieert doorheen het album met tinten. Zo is een ondergaande avondzon zeer overtuigend door de langzaam evoluerende kleuren zoals die ook met het einde van een dag gepaard gaan. In die zin is de coverkeuze voor dit eerste Nederlandstalige album een beetje ontgoochelend en vooral ook misleidend. Zowel de kleuren als de personages insinueren dat Het Verval een reeks is van dertien-in-een-dozijn, met zeer stereotiepe uitwerkingen. Laat dit nu net het laatste zijn wat deze strip is.

Aangezien Jared Muralt zowel de originele Duitse als de Engelse uitgave via de webshop van BlackYard verkoopt, is Het Verval tot nu toe wat onder de radar gebleven. Het is vooral dankzij de Engelstalige editie dat de reeks stilaan een doorgang vindt naar de internationale liefhebbers van small-press. Muralt onderhoudt bovendien ook een Patreon-pagina, waar fans zich in ruil voor een maandelijkse bijdrage verzekerd kunnen zien van een blik achter de schermen tot zelfs fysieke exemplaren van de comic-uitgave van The Fall. Dankzij BlackYard en Patreon slaagt Jared Muralt er in om los van gevestigde uitgeverijen een internationale carrière op te bouwen als stripmaker. Met deze vertaling bij Silvester kan nu ook de Nederlandstalige lezer Het Verval ontdekken. Wie dit eerste deel leest, is sowieso verkocht voor het vervolg. Het is alleszins het veelbelovende begin van een groot epos.

Jared Muralt – Het Verval 1. Silvester. 58 pag. hardcover. € 19,95