Wanneer het knusse, kleine Woodbrook wordt opgeschrikt door een paar brute moorden, zet Samantha Strong alles op alles om de dader te vinden, voordat de politie haar begint te verdenken. Een vrij typisch plot voor een misdaadverhaal, ware het niet dat Samantha Strong en de andere inwoners van Woodbrook meer weg hebben van de populaire speegoedlijn Sylvanian Families.
Antropomorfisme (het toekennen van menselijke eigenschappen aan dieren) is natuurlijk helemaal niet nieuw in de (strip)literatuur. Voorbeelden te over van het 13e eeuwse Van den Vos Reynaerde en Donald Duck tot meer recente manga zoals Beastars en de comichit Stray Dogs. Het valt dus niet mee om origineel te zijn binnen het genre en toch lukt dat tekenaar en scenarist Patrick Horvath wel met zijn debuut Beneath The Trees Where Nobody Sees.
Het eerste dat opvalt aan de comic is hoe vredig, kalm en lief de dieren in Woodbrook er uitzien. Iedereen begroet elkaar en van beer tot vos tot eend, alles is om te knuffelen. Mede daardoor maakt het eerste slachtoffer ook meteen zo’n enorme impact.
Horvath heeft heel goed gekeken naar diverse misdaadseries en weet de spanning goed op te bouwen. Hij heeft door wat een moord betekent voor een kleine gemeenschap en gebruikt de voorpagina van een krant, maar ook het gegeven dat de lokale doe-het-zelfzaak ineens veel meer sloten en beveiligingscamera’s verkoopt om de paranoia onder de bewoners weer te geven.
Daarnaast heeft hij een hele slimme manier gevonden om de gebeurtenissen overdag te onderscheiden van die van ’s nachts; overdag is de restruimte rondom de tekeningen wit en in de nacht zwart. Hiermee lijkt het tekenwerk ‘overdag’ meteen ook lichter en draaglijker dan het duister van de ‘nacht’.
Het script van Horvath zit slim in elkaar. Als lezer krijg je net zoveel informatie als hoofdpersonage Samantha Strong, al is het mogelijk voor de goede lezer om zelf de puzzel te leggen. De dialogen tussen de verschillende personages zijn heel natuurlijk. Wel is het raar om binnen deze wereld te zien dat de menselijke dieren zelf huisdieren hebben. Meest opvallende daarin is de strook waarin een van de varkens naar de slager gaat om vlees te kopen.
Uitgever IDW heeft best een gok genomen met dit debuut van Patrick Horvath, maar brengt met Beneath The Trees Where Nobody Sees een van de meest originele nieuwe titels van dit jaar.
Patrick Horvath – Beneath The Trees Where Nobody Sees. IDW. 152 pag. $ 17,99