Strips

De nostalgie druipt van de pagina’s bij Brian Bones die nu mysteries oplost in een klassieke Facel Vega

Facel Vega is een spannend spionageverhaal met een achtervolging die bijna het complete album duurt. Het is het vijfde deel in de stripreeks Brian Bones, privédetective door Rodolphe en Georges Van Linthout, een reeks die een exponent is van een bijzonder genre: de autostrip. Deze reeks is één van de betere voorbeelden, met telkens een ander model auto als hoofdpersonage naast Brian Bones achter het stuur.

Brian Bones combineert mooie klassieke auto’s en oldtimers met spannende strips. Het zijn stuk voor stuk verschrikkelijk degelijke albums, waarmee ze in een traditie passen van strips als die van Thierry Dubois (De avonturen van Jacques Gipar) en Eric Heuvel (Carbeau).

De Luikse striptekenaar Georges Van Linthout (1958) behoort tot de groep striptekenaars die realistische decors, oldtimers enzovoort combineren met meer cartooneske personages. Zijn eerste stripreeks was Lou Smog. Georges’ tweelingbroer Luc (die werkt onder het pseudoniem Stibane) nam van André Franquin de reeks Roeltje over en tekende naar scenario van de ondertussen overleden André-Paul Duchâteau stripverhalen van Sherlock Holmes. Na een vijftal albums van Lou Smog wilde Van Linthout iets anders. In 2022 verscheen de prachtige graphic novel Goat Mountain naar een scenario van zijn dochter (onder pseudoniem O. Carol).

De reeks Brian Bones sluit artistiek en narratief aan bij de Lou Smog-verhalen, maar dan moderner. In de jaren 1980, toen Georges Van Linthout begon, verschenen meerdere reeksen of stripverhalen in de zogenaamde ‘klare lijn’-stijl. Vooral in Nederland en Vlaanderen kende de stijl veel aanhangers onder een jonge generatie striptekenaars die nog allemaal droomden van een eigen reeks zoals Kuifje. Die eeuwigdurende reeks was weinigen gegund.

De virtuoze Georges Van Linthout begon strips in klare lijn af te wisselen met strips in een zeer persoonlijke artistieke stijl. Daarnaast tekende hij commerciële strips. In zijn beginjaren tekende hij zelfs mee aan drie albums van Natasja van dorpsgenoot François Walthéry. Soms tekende hij samen met zijn vroegere leraar Didgé (het pseudoniem voor Didier Chardez die les gaf aan de academie Saint-Luc).

Van Linthout werkt gemiddeld een jaar aan een album. Twee maanden voor het scenario en tien maanden voor de tekeningen. Allemaal bewust zeer artisanaal en met veel documentatie. Dat laatste valt op bij de albums van Brian Bones. De Facel Vega was een Franse sportwagen met een zeer opvallend design – vooral een opvallende grille voor de radiator.

In Facel Vega belandt Brian Bones in een intrige tussen regering en oppositie in ballingschap van een voormalige Franse kolonie in Noord-Afrika, een duidelijke verwijzing naar Algerije of Tunesië. Uiteraard met een romantic interest, als de jonge vrouwelijke medewerkster van de oppositieleider in ballingschap in Zwitserland. Al racend met de Facel Vega van Zwitserland naar de Côte d’Azur moeten Bones en de jongedame moordaanslagen ontwijken en mysteries oplossen, terwijl de Franse veiligheidsdiensten een dubieuze rol spelen. De plotwendingen en wilde achtervolgingen volgen elkaar op en doen een beetje denken aan de Bourne-trilogie, vooral dan de drie films met Matt Damon naar de romans van Robert Ludlum. Wat dit laatste betreft, verschilt het scenario een tikkeltje van de vier voorgaande die toch meer detectiveverhalen waren.

Zoals bij de vier voorgaande albums begint alles met een prachtige cover. Het verhaal is uitgewerkt in een tekenstijl die doet denken aan Maurice Tillieux (de geestelijke vader van Guus Slim en Paul Panter). Van Linthout heeft hiertussen zijn eigen stijl gevonden. Soms doet de stijl ook een klein beetje denken aan die van Frank Le Gall (Theodoor Cleysters) door de treffende poses en bijvoorbeeld de handen van de personages. Dat laatste is een detail waar de lezer eens op moet letten. De mimiek of de gezichtsuitdrukkingen zijn een ander treffend voorbeeld van het métier van Van Linthout.

En tussen die karikaturale stripfiguurtjes vliegen de prachtig getekende auto’s van pagina naar pagina. De pagina’s zijn sober opgemaakt en de découpage is ouderwets, dus vrijwel altijd netjes in halve platen met telkens twee stroken van meestal drie vakjes. De inkleuring, die in dit album iets minder indrukwekkend is dan in de eerste drie albums, is zoals steeds van de hand van Luc Van Linthout (Stibane), de tweelingbroer van de striptekenaar.

De Franse scenarist Rodolphe schuwt geen stereotypen, wat de jaren 1950-sfeer gek genoeg extra in de verf zet. Net als de vorige albums haalt Rodolphe zijn inspiratie uit filmklassiekers, voornamelijk thrillers zoals die van Henri-Georges Clouzot, Jean-Pierre Melville en Alfred Hitchcock. In de vorige albums putte hij vaak uit oude film noirs. Dat gebeurt telkens met een dosis humor. Wat dat betreft, is de reeks Brian Bones een zeer traditionele strip. De nostalgie druipt enerzijds van de pagina’s, maar anderzijds zijn de toon en de dialogen toch modern, wat consistent is met de combinatie van de retrostijl. Op zich niet onlogisch voor verhalen opgehangen aan oldtimers zoals de Facel Vega. Een album goed voor puur leesplezier.

Rodolphe & Georges Van Linthout – Brian Bones, privédetective 5: Facel Vega. Silvester. 48 pagina’s. € 9,95.